PVV-Kamerlid Roy van Aalst heeft minister Cora van Nieuwenhuizen Kamervragen gesteld over de gestegen havengeldkosten in Twente. Die zouden voor sommige binnenvaartschippers per saldo ongeveer verdubbeld zijn.
Dat is het gevolg van de nieuwe havenverordening die de gemeentes van Lochem, Hof van Twente, Hengelo, Almelo en Enschede per 1 januari 2021 als Port of Twente hanteren. Een verandering is dat schepen nu per bezoek moeten betalen. De optie van een jaarabonnement – waar frequente bezoekers voorheen gebruik van maakten – is niet meer mogelijk.
Dat komt doordat met ingang van dit jaar niet meer betaald hoeft te worden op basis van het laadvermogen van het schip, maar naar de daadwerkelijk geladen hoeveelheid. Dat is in principe gunstiger – maar niet voor degenen die eerst voor een vast jaartarief kozen.
Financiële problemen
“Bent u op de hoogte dat binnenvaartschippers in Twente in ernstige financiële problemen terecht zijn gekomen dankzij de nieuwe havenbelasting”, vraagt Van Aalst aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. “Deelt u de mening dat de binnenvaart al in zwaar weer verkeert en dat deze enorme kostenstijging zeer onwenselijk is?”
Volgens de PVV’er maken de “enorme extra kosten voor de binnenvaart de door de regering gewenste modal shift juist onmogelijk”. Van Aalst vraagt de minister om met de gemeenten in gesprek te gaan “en ervoor te zorgen dat deze enorme kostenstijging van tafel gaat of wordt teruggedraaid”? Ok vraagt hij Van Nieuwenhuizen om te onderzoeken of ook in andere gemeenten sprake is van zo’n enorme kostenstijging voor binnenvaartschippers.
Een terechte opmerking: wil men echt een modal shift dan zal er begonnen moeten worden om de schippers tegemoet te komen in plaats van steeds meer obstakels opwerpen. Men zegt dat een jaarbriefje niet meer past in het systeem omdat dat over de geladen tonnen gaat. Maar een jaarbriefje zou je toch apart kunnen berekenen, over bv de grote tonnenmaat? Dat moet toch niet zo moeilijk zijn.