Het mts Synergy is sterker, veiliger en zeewaardiger dan een gewone binnenvaartbunkertanker. Het nieuwe schip heeft tal van extra versterkingen en is verhoogd om onder de estuaire vaart in België naar de alleen via zee bereikbare havens te varen.
België kent speciale regelgeving om over zee de havens te kunnen bereiken, omdat grote binnenvaartschepen via de binnenwateren niet in elke haven kunnen komen. De versterkte binnenschepen mogen tot 5 mijl langs de kust van België varen: de route tussen de havens van Oostende en Zeebrugge en de monding van de Westerschelde. Sinds 2007 is deze regelgeving van kracht.
Zwaardere regelgeving
Vrijdag 31 juli voer de Synergy zijn technische proefvaart voor de werf op het Hollands Diep. Estuaire schepen zijn complexe schepen omdat ze naast de regelgeving voor de estuaire vaart ook moeten voldoen aan de regelgeving voor de (ADN) binnenvaartwetgeving. De schepen zijn voor de estuaire vaart zwaarder en meer versterkt met extra spanten, hebben een zwaarder vlak en zijn uiteraard compleet dubbelwandig, met een zwaardere boeg om op zee te mogen varen.
Daarnaast zijn er tal van extra aanpassingen nodig voor reddingsmiddelen en bediening die onder zeekeur vallen. Ook kunnen de ramen van de woning binnen met zware platen geblindeerd worden en zijn ze kleiner uitgevoerd dan bij een standaard binnenschip. In het stuurhuis is het al niet anders: dat heeft bijvoorbeeld dikkere raamspijlen. Vloeren mogen alleen van staal gemaakt worden, aluminium wordt afgekeurd. Het stuurhuis ook van staal.
Zuinige rompvorm
Mts Synergy is een estuaire type C-tanker. Het casco is gebouwd in 2019 in Oekraïne en na een zeereis van een maand begin maart in Nederland aangekomen. De afmetingen van de bunkertanker zijn 110 x 13,50 meter met een holte van 6,59 meter. Het laadvermogen is 5.320 ton en het schip heeft een laag brandstofverbruik door het toepassen van het VEKA Vortex-systeem. Het water lost hierdoor makkelijker bij de achtersteven. En zijn twee 5-blads vaste schroeven van 2.000 millimeter in de straalbuizen.
Door het door VEKA zelf ontwikkelde en door DST Duisburg geteste onderwaterschip is de Synergy volgens Raymond Wennekes, woordvoerder van VEKA, één van de meest efficiënte en zuinige estuaire tankers. “De romp is speciaal ontwikkeld om brandstof te besparen. Dit kan oplopen tot wel 15 procent ten opzichte van een normale tanker.”
Veertien tanks
De Synergy is vergelijkbaar met de begin dit jaar opgeleverde Aimee en Emma voor Burando en is daarmee de derde tanker in een rij van vijf stuks die VEKA volledig gaat afbouwen. De afbouw is door de ervaring en een goed management snel gegaan”, vertelt Wennekes. “Het schip wordt in september geleverd aan Amber Shipping International.”
Begin mei werden de twee Caterpillar 3508 dieselmotoren, van elk 1.065 pk geplaatst in de twee machinekamercompartimenten. Er zit een tunnelboegschroef in van Verhaar (type 4K 1000). Daarnaast is het schip geleverd met een 355 graden draaibare bunkerkraan, die geschikt is om twee verschillende partijen uit de veertien tanks te leveren. European Pump Services leverde het complete pompsysteem, bestaande uit drie EPS/Bornemann-ladingpompen voor zowel stookolie als gasolie. Elke ladingpomp heeft een capaciteit van 500 m3/uur. De sets worden aangedreven door 230 kW ABB-elektromotoren.
Naast de ladingpompen heeft EPS tevens de EPS/Bornemann-strippomp voor het legen van de dekleidingen geleverd. De door EPS geleverde pompsystemen zijn geschikt voor installatie in een ATEX-zone 1 G IIB T4. Er is een gegalvaniseerd leidingsysteem geplaatst voor de veertien ladingtanks, uitgevoerd met drie persleidingen en één dampretourleiding met in totaal vier manifolds.