Amadeus Imperial: nummer 16 van Shipyard De Hoop voor Lüftner Cruises

0
(foto's Lüftner Cruises)

In mei was het schip al af, maar corona zorgde voor uitstel van de doop van de Amadeus Imperial. Op 27 juli was het zo ver: in Amsterdam wenste Martina Lüftner, medeoprichter van Lüftner Cruises, het riviercruiseschip een behouden vaart. Dat gebeurde in het bijzijn van een beperkt aantal gasten: de belangrijkste partners van de Oostenrijkse rederij, de drie dochters van de oprichters en de bemanning van de Amadeus Imperial.

Het schip begon vervolgens aan zijn eerste reis: een zevendaagse cruise naar Bazel. De Amadeus Imperial zal voortaan te bewonderen zijn op de Donau, Rijn, Main en de Nederlandse en Belgische vaarwegen.

Amadeus Silver-ontwerp

De Amadeus Imperial is 135 meter lang en heeft met 84 hutten plaats voor 168 gasten. Het schip is gebouwd door Scheepswerf De Hoop. Het is inmiddels al het zestiende riviercruiseschip dat de werf realiseerde voor Lüftner Cruises.

De Amadeus Imperial is gebouwd naar het bekroonde model van de Amadeus Silver-schepen, maar is uitgerust met de nieuwste technieken en voorzieningen. Het nieuwe vlaggenschip bevestigt waar Lüftner voor staat: hoogwaardige en zeer comfortabele riviercruises in Europa.

Nu cruisereizigers nog veeleisender worden en de concurrentie toeneemt, zijn een goed doordacht interieur en uitgebreide faciliteiten alleen maar belangrijker geworden. Op de Amadeus Imperial is vastgehouden aan het populaire concept van ruimtelijkheid, verfijnd design en eersteklas verlichtingsarmaturen – waarom de Amadeus-schepen bekend staan. De nieuwkomer heeft een modern interieur waarvoor glanzend witte ronde vormen en warm, donker hout zijn gecombineerd met lichte stoffen.

Mozart-dek

De Amadeus Imperial heeft met 84 hutten plaats voor 168 gasten. 72 grote hutten hebben een Frans balkon, met over de gehele cabinebreedte panoramische ramen, die automatisch kunnen worden neergelaten. Twaalf grotere, luxe suites beschikken over een buitenbalkon met zitplaatsen en eveneens grote panoramische ramen.

De openbare verblijven zijn zeer ruim. Dat valt onmiddellijk op als je aan boord stapt: in het nieuw ontworpen atrium, met de receptie aan stuurboord op het Strauss-dek en de grote trap en lift aan bakboord. Het voorste deel van dit dek is volledig benut voor het gerieflijke restaurant, dat plaats biedt aan 170 personen.

Het achterste dek heet het Mozart-dek. Dit is doordacht en goed ingericht, met de Aft Lounge over de volledige breedte en de schoonheidssalon aan bakboord. De Hoop koos voor kleinere, intieme horecagelegenheden met verplaatsbare scheidingswanden. Het voorste deel van dit dek is ingericht met de Panorama Bar, enkele intieme diner- of loungeruimtes en een terras helemaal voorop. Daar kunnen gasten in de open lucht genieten van de culinaire verwennerij.

Efficiënt varen

De Amadeus Imperial heeft een efficiënt ontworpen romp. Het schip kan met de twee Caterpillar C32 ACERT-hoofdmotoren, elk goed voor een vermogen van 746 kW, een kruissnelheid van 15,5 knopen bereiken.

De motoren drijven rechtstreeks twee Veth Z-drives aan met contraroterende schroeven. Deze thrusters zijn verzonken, waardoor de minimale operationele diepgang slechts 1,45 meter is. Zodoende kan het schip op de meeste Europese rivieren uit de voeten.

Vanzelfsprekend was duurzaamheid opnieuw een belangrijk aandachtspunt bij de ontwikkeling van dit schip. Shipyard De Hoop heeft, samen met Lüftner, vol ingezet op het verminderen van het energieverbruik en de uitstoot. Er zijn ook innovaties toegepast bij de klimaatbeheersingssystemen en het afvalbeheer voor vuilwater en in de keuken.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.