Rijkswaterstaat werkt aan een onderzoek naar de vervanging van de bruggen Spannenburg, Oude Schouw en Uitwellingerga. De bruggen zijn aan het einde van hun technische levensduur, waardoor de kans op storingen toeneemt.
Daarnaast wordt de vaarweg aangepast, zodat deze straks geschikt is voor grotere schepen van scheepvaartklasse Va. Voor belangstellenden organiseert Rijkswaterstaat online bijeenkomsten (webinars), omdat fysieke bijeenkomsten vanwege de corona-maatregelen niet kunnen.
Onlinebijeenkomsten
De vervanging van de drie bruggen over het Prinses Margrietkanaal maakt deel uit van het programma Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. Rijkswaterstaat onderzoekt momenteel welke mogelijkheden er zijn voor nieuwe oeververbindingen. Het doel is om oplossingen vast te stellen waarvoor brede steun is. Daarvoor wordt ook kennis vanuit de omgeving gevraagd.
In het begin van dit jaar zijn samen met de omgeving mogelijke oplossingen geïnventariseerd. Tijdens de onlinebijeenkomsten die nu worden gehouden geeft Rijkswaterstaat belangstellenden informatie over kansrijke oplossingen voor de oeververbindingen.
Op de volgende data zijn er online bijeenkomsten voor belanghebbenden:
– dinsdag 16 juni van 19.30 tot 20.30 uur brug Oude Schouw
– woensdag 17 juni van 19.30 tot 20.30 uur brug Spannenburg
– donderdag 18 juni van 19.30 tot 20.30 uur brug Uitwellingerga
Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl
De hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl is één van de belangrijkste vaarwegen van Nederland en vormt het grootste deel van de nationale doorgaande vaarweg tussen Rotterdam en Noord-Duitsland. De hoofdvaarweg is daarmee een belangrijke schakel in de Noord-Nederlandse economie.
Rijkswaterstaat is eigenaar en beheerder van de vaarweg sinds 2014. Het agentschap werkt aan de verbetering van de verbinding en een vlotte, veilige en duurzame doorvaart. De vaarweg wordt dieper en breder gemaakt en een aantal bruggen wordt vervangen. Zo is toename van de scheepvaart mogelijk en is de weg vrij voor meer transport over water.