De Duitse vaarwegbeheerder WSV gaat samen met partners het sluismanagement op het Noord-Oostzeekanaal digitaliseren. Het project met de naam ‘SchleusenNOK40’ is in april van start gegaan. Het Duitse verkeersministerie stelt ruim 1,5 miljoen euro subsidie ter beschikking.
De projectpartners gaan op basis van data en praktijkervaring een informatiesysteem ontwikkelen voor het managen van de schuttingen op het kanaal. “Een topvoorbeeld van digitalisering in de scheepvaart”, zegt de Duitse staatssecretaris voor Verkeer, Enak Ferlemann.
Het kanaal dat de Noord- en de Oostzee met elkaar verbindt, behoort tot de drukst bevaren vaarwegen ter wereld. Door de vele bouwwerkzaamheden stond het sluispersoneel de afgelopen jaren regelmatig voor grote uitdagingen. Het digitale platform gaat hen hierbij ondersteunen. Via dit platform kunnen de sluisbedieners prognoses over de benutting van de sluiscapaciteit raadplegen en hebben ze continu inzicht in de actuele verkeerssituatie op het kanaal.
Kunstmatige intelligentie
Het platform maakt gebruik van diverse data over onder andere het weer en scheepsposities. Met kunstmatige intelligente en slimme algoritmes worden prognoses gemaakt en processen continu geoptimaliseerd zodat de voorspellingen steeds exacter worden.
De planningstool voor het managen van schuttingen maakt ook gebruik van de ervaringen van het sluispersoneel. Het wordt een open systeem dat naar behoefte verder kan worden uitgebreid. Het project loopt tot einde maart 2023.