Komende zomer 2020 wordt er een besluit genomen over de structurele oplossing voor de Paddepoelsterbrug. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat schrijft dat aan de Tweede Kamer, als antwoord op de Motie Schonis c.s.
Rijkswaterstaat zal bewoners en gebruikers betrekken bij het keuzeproces, aldus de minister. Daarnaast onderzoekt Rijkswaterstaat of de start van de bouw van de tijdelijke brug al eerder kan plaatsvinden dan in 2021.
Bedieningsfout
De Paddepoelsterbrug in de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl bij Groningen werd eind september 2018 aangevaren, als gevolg van een bedieningsfout (op afstand). Het brugdek werd daarna verwijderd. Sindsdien moeten de gebruikers van deze verbinding omrijden via de nabij gelegen Dorkwerder- of de Walfridusbrug.
De scheepvaart heeft er geen last van. De foofdvaarweg Lemmer-Delfzijl is onderdeel van de verbinding Amsterdam-Noord-Nederland en verbindt de havens van Amsterdam en Rotterdam met Noord-Duitsland voor de beroepsvaart. Per jaar worden er 200.000 containers over vervoerd.
Onderzoek naar potentiële locaties
Om deze zomer te kiezen tussen de varianten start Rijkswaterstaat deze maand nog met gesprekken met overheden, gebruikers en omwonenden. Ook de provincie Groningen wordt er nauw bij betrokken.
Daarnaast komt er aanvullend onderzoek naar de functie van de Paddepoelsterbrug in het fiets- en wandelnetwerk en onderzoekt Rijkswaterstaat de potentiële locaties voor een brug. Ook hierbij wordt de omgeving nauw betrokken.
Omleidingsroutes
In het bestuurlijk overleg van november 2019 is 350.000 euro beschikbaar gesteld aan de gemeenten Groningen en Westerkwartier om de omleidingsroutes te verbeteren nu die langer dan voorzien in gebruik zullen zijn. Beide gemeenten hebben aangegeven dit uiterlijk dit najaar gerealiseerd te hebben.