- Advertentie -
- Advertentie -
HomeHavendebat Rotterdam: zonder regie en datadeling blijft congestie in stand

Havendebat Rotterdam: zonder regie en datadeling blijft congestie in stand

- Advertentie -

Delen

Congestie in de Rotterdamse haven vraagt niet om meer hectares, maar om betere samenwerking, data-deling en regie in de hele keten. Die boodschap klonk tijdens het Havendebat Rotterdam 2025. Ook havenbaas Boudewijn Siemons erkende dat wegvervoerders, binnenvaart en andere landzijdige partijen te vaak vastlopen door gebrek aan afstemming. “Als jullie data delen, kunnen we wat bereiken.”

Sprekers benadrukten dat optimalisatie niet alleen binnen de poort van terminals moet plaatsvinden. De congestie is volgens hen zichtbaar op zee, maar wordt vooral voelbaar in het achterland. Bedrijven moeten hun focus verbreden: niet alleen naar deepsea-processen kijken, maar ook naar de doorstroming op het water en langs de vaarwegen.

Onderzoeker Albert Veenstra (Erasmus Universiteit) wees in een keynote toespraak op de scheve machtsbalans tussen rederijen, terminals en achterlandpartijen. Die belemmert voorspelbaarheid en maakt het lastig om volumes te doseren. Een integrale benadering van het ecosysteem is volgens hem noodzakelijk.

Nextlogic en PortAlert

In de openingsronde van het debat kreeg Siemons direct vragen van wegvervoerders over wachttijden die kunnen oplopen tot zes à acht uur. De havenbaas erkende de problemen: ’’Dat vrachtwagenchauffeurs zo lang in de rij staan, dat er te weinig voorzieningen zijn en dat ze hun plek kwijt zijn als ze uitstappen, dat is niet oké en hebben wij met elkaar te verbeteren.’’

De CEO van het Havenbedrijf wijst op digitale hulpmiddelen als PortAlert, Nextlogic en de digitale wachtrij op Maasvlakte Plaza. Die moeten wachttijden verminderen, maar worden nog niet door iedereen gebruikt. ’”Het is wel zaak dat mensen die tools ook echt gaan gebruiken.” Volgens Siemons ontstaat meer rust aan de landzijde alleen als aankomsttijden van zeeschepen beter voorspelbaar worden.

Data-uitwisseling noodzakelijk

Siemons koppelde de oplossing nadrukkelijk aan data-uitwisseling. De bestaande tools zijn volgens hem pas effectief als partijen onderling meer informatie delen en systemen met elkaar kunnen communiceren. Maar het Havenbedrijf gaat dat niet verplichten. “Op het moment dat wij iets afdwingen, zitten we op de stoel van bedrijven. Dat ga ik niet doen.” Tegelijk benadrukt hij: “Als jullie allemaal data gaan delen, kunnen we wat bereiken.”

Voor de binnenvaart betekent dit dat betrouwbare slotplanningen, kortere wachttijden en minder ad-hocaansturing alleen haalbaar zijn met structurele datadeling door rederijen en terminals.

Een ander programma-onderdeel was een stresstest van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Directeur Christel Mourik schetste een scenario van 72 uur zonder stroom, tunnels en OV, wat de kwetsbaarheid van de regio zichtbaar maakt. Ook aankomend onderhoud aan bruggen zoals de Papendrechtse en de Van Brienenoordbrug onderstreept het gebrek aan reserve in het systeem.

Voor de binnenvaart betekent dit dat stremmingen en onvoorspelbare doorvaartvensters snel effect hebben op ketenbetrouwbaarheid.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -