Vrijdag 24 mei vertrok een intelligente container vanuit de Rotterdamse haven op een twee jaar durende dataverzamelreis om de wereld. ‘Container 42’ is met sensoren en communicatietechnologie uitgerust en meet tijdens de reis vibratie, helling, positie, geluid, luchtvervuiling, vochtigheid en temperatuur.
De container is ook uitgerust met zonnepanelen om te zien hoeveel energie een container op een schip, trein of truck kan oogsten tijdens de reis. De container is aan boord gezet van een schip van Danser en maakt begin juni een eerste stop in München en is daar te bezichtigen tijdens de beurs Transport Logistic 2019.
Container 42
Met de ambitie om de ‘smartest port’ te zijn, werkt Rotterdam aan de digitale transformatie van haven en logistiek. Container 42 is een metafoor voor die transformatie. Wat maakt een containerlading mee tijdens de zeereis en het transport over land? Container 42 legt alles vast.
De verzamelde gegevens helpen inzicht te krijgen in de uitdagingen in transport en logistiek en dragen bij aan de ontwikkeling van een zogenaamde ‘digital twin’ van de haven: een digitale representatie van de werkelijke, fysieke haven.
Internet of Things
Havenbedrijf Rotterdam heeft een Internet of Things (IoT) platform. Via dit cloudplatform verzamelt en verwerkt het Havenbedrijf data afkomstig van sensoren in de haven. Op die manier komt er actuele informatie binnen over onder meer infrastructuur, water en lucht en kan de Rotterdamse haven zijn dienstverlening verder verbeteren.
Digitalisering in de Rotterdamse haven moet leiden tot een nog veiligere, betrouwbaardere en snellere doorvoer. Het stelt Rotterdam ook in staat om in de toekomst autonome schepen in de haven te verwelkomen.