De Giant 7 is inmiddels volop aan het werk in de Baltische Zee. Het schip van Boskalis installeert funderingen voor windturbines. Toen de bouw van de Giant 7 begon, was dat nog helemaal niet bekend. Maar door een aantal slimme ingrepen kon het schip tijdig worden aangepast.
Het onder Belgische vlag varende schip is 137 meter lang en 36 meter breed. Het casco is gebouwd door Keppel Nantong Shipyard in China.
Net als twee eerdere schepen uit deze serie – de Giant 5 kwam in december 2014 in de vaart en de Giant 6 in februari 2015 – zou de Giant 7 een halfafzinkbaar zwareladingschip worden. Maar halverwege de bouw van het casco besloot Boskalis dat hij voor de aanleg van offshore-windparken ingezet zou worden. Daarvoor moest het schip onder meer worden uitgerust met een Liebherr-kraan. Die heeft een lengte van 83 meter en kan tot 600 ton hijsen.
Op 8 december 2015 arriveerde het casco in Nederland. In de Rotterdamse Waalhaven – bij Boskalis-dochter SMIT – werd het grootste deel van de afbouw uitgevoerd: zo werden de fundaties afgewerkt, de lieren geplaatst en kwam ook de accommodatie erop. Vervolgens ging de Giant 7 naar Liebherr in Rostock, voor de installatie van de kraan.
Keiharde deadline
De Giant 7 wordt ingezet voor Offshore WindForce, de joint-venture van Boskalis en Volker Stevin. Zijn eerste project is het Wikinger-windmolenpark in het Duitse deel van de Baltische Zee. Daar moet het schip zeventig fundaties voor windmolens installeren. Elke fundatie heeft vier pijlers.
“Op 1 april moest de eerste paal de grond in. Dat was een keiharde deadline”, vertelt Rob van der Meer. Hij werkt op de afdeling Fleetsupport van Boskalis en begeleidde de afbouw in Nederland en Duitsland. Voor de installatie van de Liebherr-kraan verbleef hij drie maanden in Rostock.
De deadline betekende dat het casco 6 december in Rotterdam moest zijn. “Vanuit China moest het schip de halve wereld rond, maar op 5 december lag het netjes voor Rotterdam. Maar door het slechte weer, konden ze niet naar binnen. Dat werd pas 8 december.”
Zeven verdiepingen
De accommodatie was toen al gereed. Die is in Hardinxveld-Giesendam gemaakt door Holland Shipyards. Er zijn voorzieningen voor 73 opvarenden. Standaard zijn er 68 man aan boord.
Normaal bouwt Holland Shipyards accommodaties met een hoogte van maximaal vier verdiepingen. Dat was deze keer niet voldoende. Maar de extra capaciteit mocht niet ten koste gaan van de dekruimte.
“Dus moesten we de hoogte in”, zegt Van der Meer. “Het zijn uiteindelijk zeven verdiepingen geworden. Beneden is de technische ruimte; daarboven zijn de leefruimtes en helemaal bovenaan is de brug.”
Van der Meer is zeer te spreken over de prestaties van Holland Shipyards, dat voor het eerst voor Boskalis werkte. Over de snelheid en de kwaliteit van bouwen. “De accommodatie moest exact passen; dat was precisiewerk.”
Dat gold ook voor het plaatsen van het 550 ton zware flatgebouw. De operatie in de Waalhaven werd uitgevoerd door de Taklift 4 van SMIT. Dat was op 15 december, nog precies op tijd om alles voor de Kerst af te lassen en af te werken.
Op tijd klaar
Op 29 december verliet de Giant 7 Rotterdam. Wederom door slecht weer trad een vertraging van twee dagen op. Die kon in de drie maanden daarna worden ingehaald. De opbouw van de enorme kraan bij Liebherr verliep gestroomlijnd en zodoende was de Giant 7 op tijd klaar.
De lieren zijn uitgerust met een DP-systeem om de Giant 7 exact op zijn plaats te houden bij het slaan van pijlers. Dat gebeurt volledig geautomatiseerd. Op dat moment ligt het schip vast op de achterankers.
Schroeven ontbreken; verplaatsen gebeurt met de hulp van sleepboten. Er zijn er drie aanwezig. Daarop kan een beroep worden gedaan voor proviand en bemanningswissels.
Naar wens
De Giant 7 functioneert naar wens, kon Van der Meer na de eerste maand tevreden constateren. Toen waren er al twaalf complete fundaties geïnstalleerd.
“Best lastig met de sterke wind die in die hoek staat. Maar ja, ze bouwen niet voor niets juist daar een windpark. De Giant 7 kan lang blijven doorwerken; tot golfhoogtes van 2,50 meter.”
Het schip blijft in de Baltische Zee tot het karwei er in september op zit. Nu het schip niet afzinkbaar hoeft te zijn, worden de ballasttanks benut voor brandstof en drinkwater. “Zodoende hebben ze enorme voorraad aan boord. Handig, want in het gebied zelf mag niet worden gebunkerd.”