Er zijn veel Multi Purpose Vessels, maar zoals de 499 GT grote Zwerver II is er maar één. Net onder de 3000 kW en een uitvoering en boeghoogte volgens Bureau Veritas I Hull, Mach Tug Unrestricted Navigation, ALM, AUT-UMS en Dynapos AM/AT-R IJsklasse 1D. Het vaartuig is uitgevoerd met het uiterst betrouwbare DP2-systeem, dat twee standaardschroeven en drie thrusters dirigeert.
De Zwerver II ‘staat’ als een huis in zee, zet daarnaast 58 ton bollard pull op de klok, heeft een sleep- trommel van 100 ton, trekt op de winch 200 ton, is voorzien van 510- en 370 ton/meter-hijskranen en heeft een fraaie, moderne crew- accommodatie voor achttien man, die voldoet aan de MLC-regelgeving.
Dit Multi Purpose Vessel van Hans en Arjan van Stee – al vergeleken met een Zwitsers zakmes – werd op 29 april in Harlingen gedoopt door Matilde, de dochter van Arjan. Begeleid door het “behouden vaart voor bemanning en schip” keilde zij de fles in één keer aan scherven. Een donderend applaus! Je kon er over de hoofden lopen. Een tent op de kade en een par tyschip voor drank, spijs en speeches, waarna het gezelschap aan tafel ging in Hotel Zeezicht.
De volgende dag waren de proefvaart en survey-test met een bijzondere ‘loopplank’ langszij windmolens. In offshore-jargon heet dit een ‘Passive Heave Compen- sated gangway’, waarmee onder andere HvS Dredging Support in de sector onderscheidend is. Volgens Arjan van Stee “manoeuvreert de Zwerver II als een jonge hond. Het DP2-systeem houdt hem muisstil.”
Realisatie
Scheepswerf Kooiman ontwierp, bouwde het casco, installeerde elektro, verzorgde interieur, airco en sanitair, plaatste motoren als- ook fundaties. Ofwel original Kooiman made, overeenkomstig de inzet om samen met klanten te ontwikkelen en in techniek en scheepsbouw met een onderscheidende en praktische oplossing voor de dag te komen.
Een houding die Arjan van Stee waardeert. Hij wilde een kopie van zijn Zwerver III – eveneens made by Kooiman – met meer functies uitvoeren. Een voorbeeld hiervan is die Passive Heave Compensated gangway die de zeegang compenseert tijdens werkzaamheden. De fundatie van de enorme Lagen dijk-kraan is het anker voor een over 260 graden draaibare en 9 meter lange loopbrug die aan het einde overgaat in een uptime gangway.
Inventief
Deze golfcompenserende gangway wordt aan de windmolen-piloon bevestigd. Het DP2-systeem en drie thrusters houden de Zwerver ondertussen op zijn plek. Deze summiere functiebeschrijving van dit gangway-systeem kost slechts enkele regels, de installatie echter vult een bibliotheek aan instructies berekeningen en werkuren.
Rinus Kooiman krijgt vernieuwing of technisch afwijkende uitvoering op zijn bureau. Hij tekent, calculeert en rekent voordat de kiel gelegd wordt en tot aan de stapelloop. Projectleider Martien Beeke heeft mét zijn team de Zwerver II ‘in de spanten’ gezet.
Het vaartuig is gebouwd onder Bureau Veritas. Elke vernieuwing wordt met dit bureau onder de loep genomen. “Je hebt een Zwerver III gehad en denkt: dit is het. Maar Arjan van Stee is een onder- nemer die zo’n schip weet te gebruiken en vanuit de praktijk zelf vol ideeën zit.”
Het 35,10 x 15 x 4,07 meter grote casco kan niet groter als gevolg van de klasserestrictie. Dus meer techniek op dezelfde ruimte, en dat maakt inventief. De focus ligt bij en rond elke installatie op veiligheid en serviceruimte. Hydraulieksets voor kranen hebben zes pompen, waarmee uitval onmogelijk is. Bijvoorbeeld de drie maal uitschuifbare Lagendijk-kraan, met een extra uitschuifbare fly-jib. Die tilt aan de voet 50 ton en hijst met een vlucht van 31,50 meter nog 2,5 ton.
De kraan is uitgerust met een zogeheten Active Heave Compensated winch, geïnstalleerd op de fly-jib. Deze winch compenseert de bewegingen van het schip.
Kantoor aan boord
De boegrol is 8 x 2 meter en weegt 25 ton. Met 30 millimeter materiaaldikte en versterkingsschotten in de rol is het mogelijk om over de gehele rollengte, middels een vuistdikke staaldraad en enorme Kraaijeveld-lier, een gewicht van 200 ton van de zeebodem te tillen. De opbouw is verbreed voor een kantoor onder het stuurhuis. De keuken en de accommodaties zijn vergroot. De vloeroppervlakken voldoen aan het sinds 2014 voorgeschreven MLC. Daglicht in de pantry is sindsdien ook een eis.
Er zijn accommodatiecontainers gemaakt. Hierin is slaapplaats voor twee personen, en ze zijn ingericht met een eigen sanitairruimte. Deze worden aangesloten op het scheepssysteem en aan dek geplaatst ingeval een survey veel medewerkers vraagt. Arjan noemt ze temporary living quarters. Voor de accommodatievergroting is de extra bunkercapaciteit – voor afgifte – met 200 ton verminderd.
Heeft projectleider Beeke tijdens de bouw kunnen slapen? “Rustig je werk doen. Soms kom je han den tekort, vooral bij het laatste afstellen en inregelen van de diverse systemen. Op die momenten kan je niet meer merken dat het min of meer een kopie is.”
Machinekamer
In de machinekamer maken drie Mitsubishi’s (type S12R-MPTK, in totaal 2820 kW) zich sterk voor de 58 ton bollard pull van de Zwerver II. ZF Marine Krimpen leverde twee Well Mounted fixed pitch Azimuth thrusters (type ZF AT 4011 WM-FP) en één thruster van het type ZF AT 6311 WM-FP. Het bedrijf uit Krimpen aan de Lek zorgde ook voor het Thruster-Command besturingssysteem.
Voor elektra en hydrauliek voor de twee boegthrusters tellen we nog vier maal Mitsubishi. Een feestje voor leverancier Koedood. De techniekdichtheid is hier ongekend. De pompen, manifolds, apparatuur en roerkamer hebben elk hun serviceruimte. Het leidingwerk is grotendeels met 3D- software en prefab gemaakt. Het machinistenhart slaat hier op hol. We stoppen op de brug, het hangt er boordevol displays, kaartschermen, DP-systeem, uitlezingen van apparatuur, dubbele stuurstand evenals dubbele bedieningen. Maar er is ook een administratiedesk voor Arjan van Stee. En zelfs een koffietafel, op dit jacht onder de werkschepen.
tekst en foto boven: Johan de Witte