In de naam zit het bijzondere van de Quattro verscholen. De 29,90 x 11,20 meter grote duwboot is uitgerust met vier schroeven. Voor zover bekend is de nieuwste aanwinst van Parabel SA uit Luxemburg het eerste vaartuig met zo veel schroeven. De afbouw vond plaats bij Dolderman in Dordrecht. De – geslaagde – proefvaart was woensdag 18 mei.
De Quattro gaat met tankduwbakken varen voor Chemgas. De boot beschikt over ADN en mag vier bakken tegelijk meenemen.
Het casco is vervaardigd door Pattje Waterhuizen. Half januari arriveerde het in de Binnenkalkhaven bij Dolderman. Daar zijn niet vaak nieuwe duwboten te bewonderen, al heeft de Dordtse afbouwer en Caterpillar-specialist wel eerder zulke jongens afgebouwd. “Zoals de Riga, die ook nog eens zeeklasse heeft”, zegt Dirk Jan Bezemer. Hij is bij Dolderman verantwoordelijk voor de verkoop en daarnaast voor marketing en PR.
Bezemer was nauw betrokken bij de ontwikkeling en bouw van de Quattro. “Dat begon al een paar jaar geleden. Ik kende de eigenaar, Willy Sep, al goed. Voor een vorige boot van Parabel hebben we de motoren geleverd. Die zijn hier ook in onderhoud; dus we zijn sindsdien contact blijven houden.”
Vandaar dat Sep al vroeg bij Bezemer aanklopte om mee te denken over een nieuwe investering. “Het traject begon met een serie afspraken waarop we samen hebben zitten brainstormen over de voorstuwing. Dat leverde de oplossing met de vier schroeven op.”
Kleiner, dus meer
Dat was nodig omdat de rederij een zo gering mogelijke diepgang wenste. Die komt uit op 1,40 meter.
“De gewenste diepgang was alleen te realiseren met een kleinere schroefdiameter”, legt Bezemer uit. “Maar het mocht niet ten koste gaan van het uiteindelijke vermogen. Om dan toch voldoende bladoppervlakte te halen, heb je meer schroeven nodig.”
Waar normaal gesproken twee schroeven met een diameter van 1,60 meter toegepast zouden worden, werden het nu vier schroeven van 1,30 meter. De onvermijdelijke consequentie was dat er ook vier motoren, vier schroefassen, vier maal twee koelsystemen nodig waren.
Meer stuwkracht
“Het is een grote boot. Gelukkig was er voldoende ruimte in de machinekamer.” Gekozen is voor Caterpillars C18, die per stuk 680 pk kunnen leveren.
Volgens berekeningen zorgt de configuratie met de vier C18’s en de vier schroeven voor minstens 7,5 procent meer stuwkracht. De besparing op brandstof kan ook zo veel zijn.
“Daar komt bij dat deze manier van voorstuwen erg bedrijfszeker is”, merkt Bezemer op. “Valt er onverhoopt een motor uit, kan de Quattro met de overige drie nog steeds goed uit de voeten.”
Om de diepgang nog verder te verkleinen is scherp gelet op het gewicht van de Quattro. De – flexibel gemonteerde – opbouw is bijvoorbeeld van aluminium.
“Ook met de cascoconstructie is men erin geslaagd zo veel mogelijk gewicht te besparen. Waar geen ijzer nodig is, zit het ook niet.”
“Maar het is zó gedaan dat het niet ten koste van de sterkte is gegaan. De boot is ijzersterk. Dat moet ook wel, want zo’n duwboot krijgt natuurlijk enorme krachten te verwerken.”
Verfijning
Dolderman nam de machinekamer voor zijn rekening. De verdere afbouw regelde Parabel in eigen beheer. “Verfijning ten top”, zegt Bezemer bewonderend over de keuzes van Willy Sep. “Geen standaard, maar slimme, handige oplossingen, die in het dagelijkse werk zo hun voordelen opleveren.”
“Zoals het dubbele dek, waarin de koppellieren zijn weggewerkt. En de AlphaFuelControl van Alphatron, een tempomaat waarmee de toeren te regelen zijn en het brandstofverbruik vermindert. De motoren worden ermee aangestuurd en leveren het optimale vermogen, rekening houdend met de stroming en de diepgang.”
Formidabel,Wily je hebt aan alles gedacht,geringe diepgang,4 motoren, koppellieren in het dubbele dek verwerkt!
gunstig brandstofverbruik. In 1 woord formidabel,Wily
Net zoals de motor-duwboot:Otto!
Met vriendelijke groet