- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMps Maria Sibylla Merian opgeleverd

Mps Maria Sibylla Merian opgeleverd

- Advertentie -

Delen

Meteen aan het begin van de week vallen we met onze neus in het gebak bij Frans van Tiem. 45 jaar terug werd de werf officieel opgericht. In 1967 waren de activiteiten veel kleinschaliger en het accent lag op reparatie. De werf had nog niet de omvang van vandaag maar de vlag van kwaliteit en betrouwbaarheid wappert vanaf dag 1 nog steeds hoog in top. Vanuit één werkplek met een bescheiden dok groeiden ze uit tot een volwassen werf voor reparatie, verbouwen en nieuwbouw. Er zijn meerdere havens waarlangs zeven torenkranen zich verplaatsen. In het water drie stevendokken van 300 tot 700 ton en een maxidok van 1.100 ton.

Frankfurt
We zitten aan de koffie met Frans van Tiem, zoon Frank, Marcel van Tiem en Eric Rietveld, projectleider nieuwbouw. Het gaat goed met de werf en het enthousiasme van Frans van Tiem heeft hem in al die jaren geen dag in de steek gelaten. Zijn Van Tiem-boegschroef is ongeëvenaard en wordt nog steeds in veel nieuwbouwschepen ingebouwd. Ook de door Van Tiem geïntroduceerde vierkante spudpalen kennen nu al veel succes. “Ook bij bestaande schepen zijn ze gemakkelijk in te bouwen en het schip ligt er zeer stabiel mee”, zegt Frans.
Enkele dagen geleden heeft de werf een nieuwbouwschip opgeleverd. De Maria Sibylla Merian is een dagpassagiersschip dat gaat dienstdoen rond Frankfurt. “Toen het schip hier wegvoer zag je pas goed haar mooie lijnen. Er zat ook goed gang in”, memoreert Frank van Tiem.
Langs de nieuwbouwkade is er daardoor weer ruimte voor een volgend schip. “Het is weleens drukker geweest”, zegt Frans, “maar we hebben hier geen moeite om aan de gang te blijven. We kunnen goed vooruit en klagen absoluut niet”, onderstreept hij.

J&J Nautical Projects
Het ontwerp van het schip van 50 x 11,50 meter is van Jurjen Eerkens van J&J Nautical Projects b.v. uit Elst. Hij hanteerde de laatste regels zoals die op dit moment zijn voorgeschreven. Dat zien we meteen als we afdalen naar de twee gescheiden machinekamers waarin we een gespiegelde opstelling vinden van de Deutz-motoren met een capaciteit van ieder 200 kVA en de Schottels van het type SRP 170, die per stuk 350 kW leveren. Als een vanzelfsprekendheid staat er in de machineruimte van het voorschip een echte Van Tiem-boegschroef met een vermogen van 110 kW.

(foto’s Hans Heiligers)

De Gerlien – Van Tiem heeft al eerder passagiersschepen gebouwd en afgebouwd maar niet eerder op de wijze zoals met dit schip. De bouw ervan vond plaats op twee locaties. Het achterschip werd op de werf gebouwd en in Arnhem langs de Malburgerhaven bouwde Hell­dörfer Lasbedrijf en Scheepsbouw de drie secties van het voorschip.
De opdrachtgever voor het schip is de Frankfurter Personenschiffahrt Anton Nauheimer GmbH. Tijdens de bouw heeft de werf meermalen de heer Nauheimer mogen verwelkomen. De rederij is zeer tevreden over de bouw van het schip dat breed zal worden ingezet voor dagtrips en alle denkbare publieke evenementen.

Zonnepanelen
De Maria Sibylla Merian heeft een maximumcapaciteit voor 450 passagiers, die door een overvloed aan panoramavensters niets van het uitzicht zullen missen. Tenzij ze meer oog hebben voor het verblijf en de bediening langs de grote bar en het buffet. Ook op het bovendek is een bar.
‘s Avonds is alles in de juiste kleur en sterkte verlicht door ledverlichting, die haar energie krijgt vanaf de zonnepanelen op het stuurhuis. De keuken van het schip profiteert eveneens van de ruime afmetingen van het schip, zodat niemand iets te kort komt.
De naam van het schip verwijst naar de in 1647 in Frankfurt geboren Maria Sibylla Merian. Een vrouw die haar tijd ver vooruit was met het bestuderen en schilderen van bloemen, insecten en vlinders. De laatste kweekte ze vaak zelf om ze in allerlei stadia te kunnen observeren en schilderen.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -