- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwRiver Discovery II: vervolgopdrachten voor De Hoop

River Discovery II: vervolgopdrachten voor De Hoop

- Advertentie -

Delen

Als we bij Scheepswerf De Hoop in Lobith via de buitentrap naar het kantoor een ruim overzicht over de werf hebben, zien we het mps River Discovery II niet meer liggen. Even later horen we van directeur-eigenaar Patrick Janssens dat het al langs de rivier is afgemeerd en bijna gereed is voor vertrek. De wanden van het kantoor worden ingenomen door foto’s van schepen die daar zijn gebouwd. Te veel om op te noemen, dat geldt zelfs al voor de diversiteit van het materiaal dat in de loop van de jaren is afgeleverd. We zien diving support vessels, kabelleggers, duwboten, accommodatie-units, baggerschepen, sleepboten, werk- en kraanschepen, offshore supply- en veel passagiersschepen. Een absolute blikvanger tussen de foto’s is een grote poster van een compleet varend booreiland dat hier is gebouwd. Behalve de bijzondere installaties heeft het een accommodatie voor 150 werknemers.

Een van de 92 cabines. (foto Hans Heiligers)

“Hoewel we hier zo ver van zee gevestigd zijn, hebben we zelfs ook die megabouw probleemloos kunnen afronden”, zegt hij. Juist omdat je hier wat verder weg zit, word je in de loop van de jaren zo creatief met je logistiek dat er geen beletsels zijn.
Ook bij Vantage Deluxe World Travel weten ze dat: het mps River Discovery II is niet voor niets het zesde schip dat De Hoop al voor hen heeft mogen bouwen. Als we Janssens vragen hoe hij bij deze topper in de reiswereld zo’n sterke vertrouwenspositie heeft opgebouwd, doceert hij ons een ontspannen stukje marketing.

Groeimarkt
De passagiersvaart op de Europese binnenwateren is nog steeds een groeimarkt. Vanuit meerdere werelddelen komen steeds jongere gasten naar onze luchthavens om van daaruit éénmaal de koffers aan boord te zetten voor een comfortabel verblijf in een varend vier+ sterrenhotel dat je langs de mooiste plekjes van Europa brengt. Vantage heeft als touroperator
een geweldige naam in de markt en niet alleen voor river cruises. “Je kan met hen evengoed op safari of de ijsberen gaan bekijken op Alaska”, grapt hij. Hun klanten zijn zeer tevreden en ‘merktrouw’ en dat is heilig voor Vantage.
“Zo sterk dat ze een absolute voorkeur hebben om zelf alle zaken in eigen beheer te regisseren”, licht Janssens toe. De Hoop levert de schepen zonder uitzondering custom built en turnkey. “En onze Fre Drenth begint iedere nieuwbouw altijd met een schoon stuk papier met een eerste schets van de lijnen, later in detail gevolgd door het grootspant en de basisconstructie.” Scheepswerf De Hoop bevindt zich in markten waar custom built-schepen worden gevraagd.

Vertrouwensband
Er zijn ook sectoren waar standaardschepen een goede oplossing zijn en voordeel bieden, maar niet in de cruisemarkt. Op die manier mis je volledig de aansluiting bij de wensen die de klant voor zijn gasten in gedachten heeft. Bovendien onthoud je hem de nieuwigheden uit de markt die het comfort voor zijn gasten ten goede komt of waarmee hij exploitatie- of onderhoudsvoordeel kan behalen.
Op die manier krijg je aansluiting met je opdrachtgever en de manier waarop hij met zijn gasten wil omgaan.

(foto Scheepswerf De Hoop)

Dat smeedt een stevige vertrouwensband om samen het traject van een nieuwbouw te doorlopen en met succes af te ronden. Janssens hecht er aan om te melden dat je de bouw nooit alleen doet maar altijd in nauwe samenwerking met je toeleveranciers en onderaannemers.

Spanplafonds
Als we na afloop aan boord van het mps River Discovery II gaan, begrijpen we meteen waarover Janssens eerder sprak. Het inzakbare stuurhuis en de dito reling staan garant voor een maximale kruiplijn van 6,00 meter bij een diepgang van 1,45 tot 2,10 meter. Binnen zien we geen gipsplaten of tegels; er is gewerkt met ‘spanplafonds’. Simpel gezegd een onderhoudsvriendelijk, stevig, helder wit materiaal dat strak langs het plafond is gespannen. Het oogt fantastisch en als er onverhoopt iets aan een leiding moet worden gewerkt kan dit probleemloos en zonder tijdverlies.
Voor de efficiency tijdens de inrichting en bouw van het maatwerkinterieur is gewerkt met Delade B.V. uit Doetinchem. Zij beschikken over een eigen metaalafdeling, meubelmakerij en stofferen eveneens zelf. Daardoor kunnen ze strakke afspraken maken omdat ze de regie volledig in eigen huis hebben.
In de machinekamer komen we wat voordelen van de reeds besproken exploitatievoordelen tegen: twee Caterpillars C32 van 745 kW, drie generatorsets C18 van 415 kW die per stuk 500 kVA leveren. Voor de aandrijving is gekozen voor de twee maal 745 kW contraroterende roerpropellers van Veth. Ook in het voorschip komen we het naamplaatje van Veth tegen bij de compact-jet boegschroef van 350 kW.

HVAC Nederland
Op het 135 meter lange schip is de accommodatie voor 172 passagiers verdeeld over 92 cabines waaronder twaalf suites en een extra grote suite. De door HVAC Nederland geconditioneerde luchtbehandeling vervult per kamer de individuele wens van de gasten. Alle kamers hebben een geweldig beeldscherm waarop ze externe programma’s kunnen bekijken of een eigen filmkeuze kunnen intoetsen. Ook het beeld van de boordcamera’s is op het scherm te volgen.

Er is goed werk geleverd door De Hoop en dat resulteerde in vervolgopdrachten. Er wordt al weer gewerkt aan twee nieuwe passagiersschepen, een van 135 meter en een van 110 meter. Het jaar erop volgt nog een 135 meter-schip.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -