- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwJustina uit Schoonoord

Justina uit Schoonoord

- Advertentie -

Delen

De Justina oogt slank en aantrekkelijk in haar outfit die ze kreeg van Zanen Shipbuilding, Technisch Buro H&U en onderaannemers. Jeanne Wemmenhove had de eer deze chemicaliëntanker te dopen omdat eigenaar Wim Stob eens als beginnend varensman bij haar aan dek stond op mts Okuporus. Zij wenste bemanning en schip behouden vaart en doopte met hart en ziel, waarna applaus, toost en een Brabants gezellig feestje.

Zanen Shipbuilding bouwde dit met duplextanks uitgevoerde casco op de Orsova Shipyard. Marcel Zanen en Geert van Veen waren verantwoordelijk voor ontwerp, engineering en afbouwbegeleiding. H&U leverde de motoren en installeerde equipment in samenwerking met onderaannemers. Resultaat: een gaaf casco met technisch zeer uitgebreide equipment die professioneel geïnstalleerd is.

(foto’s Johan de Witte)

De Justina meet 110 x 11,40 meter, heeft tien duplextanks en een gelijk aantal Deense Hamworthy Svanehoj, A/S Svenstrup deepwell-pompen. Een 1622 pk Caterpillar 3512 brengt er gang in. Aan de stuurhut hangt het label van Alubouw de Mooy en Rullens Elektro zorgde dat de Justina tijdens de proefvaart geen alarm liet horen! Het schip gaat varen voor Stolt Nielsen.

Trouwe klanten
Als we aan boord stappen, maakt de Justina grote indruk in haar techniek en kunstig gestructureerd net van getraced roestvrijstalen Van Leemberg-leidingwerk en afsluiters. Het is maar goed dat de verregaande techniek en software van vandaag complexe installaties weer eenvoudig bedienbaar maken. Niettemin vraagt de functie van een chemicaliëntanker van de bemanning om ‘bij de les te blijven’.
We komen de sympathieke eigenaar Wim Stob tegen die media liever omzeilt en zegt: “Bij ons geeft mijn zoon Jeffrey de interviews.” We herkennen Jeffrey aan de trotse smile waarmee hij over dek loopt en hij maakt tijd. We praten op het vakantievaartuig van Albert Wemmenhove die speciaal voor het doopevenement langszij ligt maar tevens functioneert als ‘herberg’ in de hectiek van afbouw.
Jeffrey is kapitein, Wim en Justina Stob alsook zwager Eddy Damminga behoren tot de vaste crew. “Dit is de tweede Justina en het derde nieuwbouwschip van mijn vader. De vorige Justina en later de Centurion werden gebouwd bij Barkmeijer Stroobos. Hij is bekend met chemiecaliëntankers! Met H&U heeft mijn vader op het gebied van reparatie al een oude band. We hopen niet te vaak, maar we komen hier in Dintelmond altijd terug. Jan Hasselmeijer en zijn jongens kunnen ‘ijzer met handen breken’. Daarbij werken we hier met plezier en het schiet op.”

Slim en efficiënt
“Als opdrachtgever is stevig meedenken en je met alles bemoeien van belang om je schip van binnen en buiten te leren kennen. Deze Justina is namelijk zeer compleet. We werken met een slim, efficiënt pomp- en ladingsysteem, waarbij de juiste pompsnelheden centraal kunnen worden geregeld, waardoor verpompingstijd zal afnemen en optimaal rendement kan worden bereikt tijdens het pompbedrijf.”
“Elke tank heeft twee butterwasmachines; zelf maken we demi-water waarmee de tanks brandschoon worden. De ballastkranen kunnen we pneumatisch bedienen. De Heatmaster-ketel is zelfs in de stuurhut regelbaar. In de ballasttanks zitten droogmelders. Als apparatuurnieuwtje beschikken we over een thermische camera die voor ons mist of slecht zicht oplost. Manoeuvreren ‘doet-ie’ als een auto, we zijn volaan rond met 100 procent lading en hij ging tussen de 10-15 graden scheef. De decibels komen zonder vloerbedekking en gordijnen niet boven de 54 uit.”
We hadden reeds gezien en begrepen dat Jeffrey trots is op zijn schip. Zijn partner Monique, studerend en reeds in bezit van een vaarboekje, ook trouwens. “Ze staat nu als deksman op de bemanningslijst, maar komt al in aanmerking voor promotie”, voegt Jeffrey er lachend aan toe. Zelf staat hij vanaf zijn 16e aan dek en al een poosje met alle papieren in de pocket achter het roer.

Extra vluchtluiken
Justina, de vrouw van wie de naam op de boeiing staat, neemt even plaats aan tafel voor een kopje koffie. Ze komt uit Schoonoord, weten we. Dit is onze kans en we vragen: “Hoe vindt u dit nieuwe schip en woning. Hard gewerkt zeker?”
“We zijn zelf met z’n vijven, een sterke ploeg dus. Daarom kunnen we dit ook doen. Door de gescheiden woning heeft ieder zijn privé. Ik heb niet alleen een mooie keuken maar ben zeer tevreden met de inrichting en het werk van de timmermannen. Onze drijfveer is om dingen mooi en naar de zin te maken waarmee je werken moet, evenals huiselijk en gezelligheid te bewerkstelligen.”
“Nieuw is dat we in de verschillende woningen met twee extra vluchtluiken voldoen aan eisen die overigens eerst volgend jaar van kracht worden. Verveer heeft getimmerd. Wat niet te koop is, maakt Verveer met grote precisie. Custom made op niveau voor een betaalbare prijs. Zo is naast een heel mooie lessenaar in de stuurhut een toilet gecreëerd. Dat vonden mijn man en Jeffrey functioneel; voor mij is het een geruststelling.”
Als we later in de woning zijn, horen we van een Verveer-medewerker dat creatief werken met hout en het realiseren van wens en klantvisie voor hem dé uitdaging in zijn werk is. De woning van de Justina, maar ook de stuurhut, de machinekamers en het trunkdek laten zien dat er met plezier aan gewerkt is.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -