Zwavelsnuffelpaal controleert zeeschepen

0

Een zwavelsnuffelpaal controleert sinds kort in de Rotterdamse haven de uitstoot van zwaveldioxide door de scheepvaart. Deze ‘snuffelpaal’ is door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) verplaatst van Hoek van Holland naar het Lage Licht.

De locatie in Hoek van Holland was te ver van de plek waar de grootste zeeschepen Rotterdam binnenvaren. Het Lage Licht, op de Splitsingsdam in het midden van de vaargeul, is veel beter.

Een applicatie met de real time-metingen toont de inspecteurs de uitstoot terwijl het schip de haven binnenvaart of  uitvaart. Het is één van de extra maatregelen die ILT heeft genomen om de uitstoot van zwaveldioxide door de scheepvaart te controleren.

Zwavelpercentages

De International Maritime Organisation (IMO) stelde strengere regels op voor het uitstoten van zwavel door scheepvaart. Sinds 2015 geldt voor scheepvaart in beschermde gebieden zoals de Noordzee, nog een maximaal zwavelgehalte van 0,1 procent.

De brandstof van zeeschepen op wereldzeeën mogen op dit moment voor 3,5 procent uit zwavel bestaan. Op 1 januari 2020 wordt dit verlaagd naar 0,5 procent. Bij schepen met scrubbers is het wel toegestaan dat er meer zwavel in de brandstof zit.

Vliegtuig

De Belgische kustwacht controleert al enkele jaren de uitstoot van de scheepvaart met een vliegtuig van het Koninklijk Instituut voor Natuurwetenschappen. Een sensor zuigt de lucht op en meet zo de concentraties SO2 en CO2 die een schip uitstoot. mOok ILT maakt nu gebruik van een vliegtuig om schepen ver op zee te controleren.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.