De Kirsten Maersk ligt bijna op haar merk en is met gezwinde spoed onderweg naar zee. Toch is er nauwelijks een boeggolf te zien, wat erop wijst dat de Kirsten Maersk een bulbsteven heeft.
Met zo’n min of meer bolvormige uitstulping aan de onderkant van de voorsteven wordt door interferentie de stroming rond de boeg gunstig beïnvloed. Hierdoor wordt de boeggolf genivelleerd en vermindert de weerstand. Dat geeft een hogere snelheid en tegelijkertijd toch brandstofbesparing. Het is een extra investering bij de nieuwbouw, maar blijft de gehele levensduur effectief en wordt dubbel en dwars terugverdiend.
Maersk profileert zich vooral met een enorme containervloot; de op een na grootste ter wereld. Maar het bedrijf managet tevens een omvangrijke tankervloot van 160 eenheden. Hieronder 52 Maersk Product Tankers.
De chemicaliën-/productentanker Kirsten Maersk van 39.729 DWT meet 183 meter bij 27,40 meter. Naast containerrederij Maersk Line is Maersk Product Tankers een van de onderdelen van de A.P. Møller-Maersk Group. APM exploiteert ook containerterminals, is actief in de offshore en heeft met Svitzer een omvangrijke sleepbootdivisie.
Thuishaven van zowel de Kirsten Maersk als zusterschip Karen Maersk is Kopenhagen. Karen opereert in het Verre Oosten, Kirsten tussen Middellandse Zee en Noordwest-Europese havens.
Ze meert regelmatig af in Rotterdam en krijgt dan assistentie van Svitzer-boten, wat echter wel beperkt blijft door gebruik te maken van de boegschroef van 750 kW. De Deense B&W hoofdmotor van 9.480 kW is goed voor een dienstvaart van 15 knopen (krap 28 kilometer per uur).