Vanwege slechtere weersomstandigheden in het winterseizoen overwinterde de Saipem 7000 in rustiger vaarwater. Het kraanschip doet dat al meerdere jaren in de Botlek bij
Damen Verolme, waar dan tevens de nodige onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd kunnen worden.
Doorgaans meert ze medio november af, om eind maart weer koers te zetten naar de ten westen van Noorwegen gelegen gas- en olievelden. De Saipem 7000 is halfafzinkbaar, houdt zich bezig met het installeren van platforms of werkt als pijpenlegger. Pijpen leggen gebeurt volgens het J-Lay-systeem: bijna verticaal.
Met een hefvermogen van 2 x 7.000 ton is de Saipem 7000 ‘s werelds op twee na grootste kraanschip, na de Sleipnir en de Thialf. Zware lasten worden geheven met twee kranen in een zogeheten tandemlift. Niettemin blijft het een indrukwekkende verschijning, zeker als ze de Nieuwe Waterweg opvaart. Daarbij valt de RoRo Stena Transporter bijna in het niet.
Het gevaarte is 198 bij 92 meter, heeft een GT van 117.812 en is uitgerust met twaalf krachtige thrusters en een geavanceerd DP-systeem (Dynamic Positioning). Het kraanschip kwam in 1987 in de vaart en opereert onder de vlag van de Bahama’s.
Er is 9.000 m² dekruimte met opslagcapaciteit voor 6.000 ton pijpleidingen. Met in totaal veertig tanks bedraagt de ballastcapaciteit 81.040 m³. Vier ballastpompen draaien op volle toeren elk 6.000 m³ per uur.
De accommodatie heeft 388 hutten voor maximaal 725 personen. Eigenaar is Società Anonima Italiana Perforazioni E Montaggi. Dat heeft zijn hoofdkantoor in Milaan.