Zeilende chartervloot vecht voor voortbestaan

0
Samen een zeil hijsen aan is niet mogelijk met anderhalve meter afstand. (foto E.J. Bruinekool Fotografie)

De coronamaatregelen treffen de zeilende chartervaart hard. De ondernemers stevenen af op een omzetverlies van 90 tot 100 procent voor dit jaar en vrezen dat 2021 niet veel beter wordt. De sector vecht voor haar voortbestaan.

Als er geen extra maatregelen komen van de overheid, zouden veel schippers failliet kunnen gaan en daarmee verdwijnen hun historische schepen voorgoed uit het Nederlandse beeld, zo is de vrees. De schippers zijn een petitie gestart: Red de Hollandsche Zeilvloot. Die loopt tot 12 juni.

Vloot bedreigd

In tegenstelling tot historische schepen in buurlanden krijgen de Nederlandse eigenaren geen subsidie van de overheid, maar worden ze commercieel geëxploiteerd door ondernemers in de chartervaart. Wanneer schippers en rederijen failliet gaan, dreigt een groot deel van deze unieke historische vloot te verdwijnen.

Met de huidige anderhalvemeterrichtlijn is er niet kostendekkend te varen voor de ondernemers. Samen een zeil hijsen aan boord is ook al niet mogelijk. Een enkel schip zal verkocht worden als woonschip, de rest van de vloot komt terecht bij het oud ijzer.

Niet alleen de zeilende monumentale charterschepen worden hard geraakt, dit geldt ook voor bijvoorbeeld de klassieke rondvaartschepen in Amsterdam. Ook zullen veel gespecialiseerde toeleveringsbedrijven uit de branche worden geraakt, zoals zeilmakerijen, tuigerijen, De Enkhuizer Zeevaartschool, boekingskantoren en watersportwinkels.

2 voor 12

Het tweede pakket steunmaatregelen van de regering is onvoldoende, geeft de sector aan. Met de petitie hopen de eigenaren van de circa 400 historische schepen genoeg steun binnen te halen en een noodsignaal af te geven aan het kabinet. Op 1 juni was de petitie 11.000 keer ondertekend.

Joost Martijn is een van de initiatiefnemers van de petitie. Hij is eigenaar van de klippers De Hoge Wier en Isis en de tjalk De Overwinning. “Het is 2 voor 12. Veel scheepseigenaren gaan het niet redden zoals het nu gaat. De regelgeving is al zwaar voor de schepen. Met dit omzetverlies is het niet meer te doen.”

Hij vervolgt: “Het was al geen vetpot. Ik kan niet op de bankrekening van collega’s kijken, maar ik verwacht wel dat op procent van de branche verdwijnt als er geen positieve wending komt.”

Aandacht

Irene Toxopeus, eigenaar van de klipper Nirwana, is positief, ondanks de negatieve sfeer in de markt. “Alles is geannuleerd voor dit en volgend jaar. Gezamenlijk met de hele vloot moeten we proberen te overleven. We hebben een kleine branche en moeten die onder de aandacht brengen.”

tekst: Evert Bruinekool

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.