Ligplaatsgedoogbeleid [INGEZONDEN]

0

En toen was het genoeg. De Franto deed niet meer mee met de ligplaatsencaroussel en bleef liggen waar ze lag, in het Merwedekanaal bij Gorkum.

Na een week moet je wegwezen want een ander wil ook weleens liggen. Dat vinden wij onzin want we gaan niet in rook op als we wegvaren. Er is geen werk en waar moeten we heen? Als we vertrekken moeten we weer een andere plek hebben en daar moet dan weer iemand anders weg etcetera. Waar zijn we mee bezig?

Tegelijkertijd worden er op plekken zoals bij Gorinchem, waar in het verkeersbesluit duidelijk staat dat dit bedoeld is voor varende vrachtschepen, wel recreatievaart toegestaan groter dan 20 meter. Dus schermt men met een verkeersbesluit waar de provincie zichzelf niet aan houdt. Wij doen er niet meer aan mee.

Dat leverde natuurlijk veel narigheid op: een enorme sticker op het raam, waarop stond dat we moesten verkassen omdat onze tijd overschreden was, telefoontjes en een (goed) gesprek met de ambtenaar die belast is met de uitvoering.

Maar we gingen niet weg.

Hoe zat het met die coulance die beloofd was in verband met coronatijd? Daar had de provincie niets mee te maken, was de boodschap. Dat was met Rijkswaterstaat afgesproken (die dat dan ook weer niet bepaald uitdraagt naar de schippers toe, helaas).

We moeten zeggen: er waren veel partijen die ons hierin steunden: het ministerie van I en W ging het navragen bij de directie van de provincie, diverse Kamerleden (PVV en CDA) zochten contact met de provincie, Een Statenlid (SP) heeft de druk op de ketel enorm vergroot, en dat alles lijkt nu te leiden tot een resultaat: het gedogen van het langer blijven liggen van binnenvaartschepen.

Wat het belangrijkst is: het lijkt erop dat men (door de interventie van velen) begrip heeft gekregen voor de situatie waar de binnenvaart momenteel in verkeert, tenminste in Zuid-Holland.

Nu willen we graag hierover in gesprek want dit versnipperde ligplaatsenbeleid van Rijkswaterstaat, al die provincies, de gemeentes en de waterschappen zou toch zo op elkaar afgestemd moeten kunnen worden dat geen van die partijen ‘opgescheept’ zit met schepen die blijven liggen omdat ze verder nergens naartoe kunnen en tegelijkertijd de binnenvaart nu eindelijk eens plekken krijgt waar men gewoon wat langer kan blijven als dat nodig is.

We hopen van harte dat dit kan leiden tot iets beters, voor alle partijen. Als eerste gaan we hierover in gesprek met de Provincie Zuid-Holland om aan te geven: hier moet nu toch echt eens iets structureels verbeteren.

En niet alleen bij de Provincie Zuid-Holland. Met Noord-Holland staat ook al een gesprek gepland.

David Twigt en Sunniva Fluitsma,
ms Franto

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.