Zeehavens: economisch belang neemt toe, uitstoot af

0
De haven van Rotterdam. (archieffoto Tekst & Toebehoren)

De Nederlandse zeehavens droegen in 2017 28 miljard euro (direct) bij aan de economie. Dat is 4 procent van het totaal in Nederland en het aandeel stijgt licht. De milieukosten door de veroorzaakte uitstoot was in de jaar 9 miljard euro. Dat was 27 procent van het totaal, maar dat percentage daalt. Dat heeft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid uitgerekend.

Het KiM presenteerde half juni het rapport Verkenning maatschappelijk belang van de Nederlandse zeehavens. “De Nederlandse zeehavens zijn een belangrijk knooppunt voor de internationale aan- en afvoer van goederen in Nederland en ons omringende landen. Ze spelen een grote rol in de efficiënte afhandeling van goederenstromen en dragen daarmee bij aan een goed vestigingsklimaat voor bedrijven in Nederland. De verschillende activiteiten in zeehavens gaan echter ook gepaard met negatieve effecten op de leefomgeving. Dat is weer minder goed voor de welvaart.”

Deze inzichten zijn bedoeld voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Die kan ze gebruiken bij beleidsontwikkeling, bijvoorbeeld bij het definitief maken van de ontwerp Havennota 2020-2030.

Energietransitie

Bovenop de directe economische betekenis van de Nederlandse zeehavens komt nog circa 50 procent aan toegevoegde waarde bij toeleveranciers. Daarnaast dragen de zeehavens bij aan een goed vestigingsklimaat voor bedrijven in Nederland.

De toekomstverwachtingen voor de havenoverslag en in mindere mate voor de haven als vestigingsplaats zijn onzeker, stelt het KiM. “De energietransitie zal de overslag en de bijdrage van de zeehavens aan de economie als transportknooppunt en ook als vestigingsplaats sterk beïnvloeden. Onduidelijk is of de energietransitie leidt tot een toe- of afname van de overslag of het economisch belang van de zeehavens.”

Corona

Het onderzoek is eind 2019 afgesloten, merkt het kennisinstituut, dat onderdeel is van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, op. Dus voordat de coronacrisis uitbrak in Nederland. “Deze heeft op korte termijn een negatieve invloed op de overslag en productie in de zeehavens. Op dit moment is nog niet te zeggen wat de gevolgen op langere termijn zullen zijn en of door deze crisis het maatschappelijk belang van de Nederlandse zeehavens structureel zal veranderen.”

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.