Het goederenvervoer zal de komende jaren verder groeien, voorspelt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. De groeicijfers van de binnenvaart blijven echter achter bij het weg- en spoorvervoer.
Voor 2027 houdt het KiM voor de totale Nederlandse transportsector rekening met een toename van het aantal tonkilometers met 8 procent ten opzichte van 2019. Voor het spoorvervoer verwacht het KiM de grootste groei in de periode 2019-2027: circa 19 procent. Het aantal tonkilometers in het wegvervoer neemt volgens de onderzoekers met 10 procent toe. De voorspelling voor de binnenvaart komt uit op 4 procent.
Tegenvallend jaar
De voorspellingen komen uit Kerncijfers Mobiliteit 2022 van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, dat deel uitmaakt van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In het rapport staat ook dat de vervoersprestatie in 2021 al weer boven het niveau lag van 2019, het laatste jaar vóór corona.
Hoewel 2022 voor veel binnenvaartondernemers zakelijk een goed jaar is – mede door het langdurig laagwater en de toegenomen hoeveelheden kolen – gaat het KiM uit van een tegenvallend jaar. Dat komt doordat het instituut kijkt naar de vervoersprestaties en niet naar de omzet. “Uit de beschikbare kwartaalstatistieken van het CBS en de Duitse Mautstatistiek blijkt dat het goederenvervoer per binnenschip en de luchtvracht in 2022 duidelijk onder het niveau blijven van het voorgaande jaar.”
Droogte
Het KiM wijst daarbij wel op de grote onzekerheden in onder andere de wereldhandel. De coronacrisis heeft achteraf niet zo’n grote invloed gehad op het volume van de wereldhandel en de wereldeconomie als werd gevreesd, constateert het KiM, “maar de wereldwijde goederenlogistiek is door allerlei aanbodproblemen wel sterk ontregeld.”
Daar kwam de oorlog in Oekraïne overheen, die de goederenlogistiek in Europa weer aan het wankelen bracht.
“Dat gaat gepaard met nieuwe aanbodproblemen en fors hogere energietarieven. Dat laatste leidt tot hogere brandstofkosten voor het vervoer, maar ook de personeelskosten lopen op door een tekort aan personeel en hogere lonen. In de loop van 2022 waren er in verschillende Chinese megahavens lockdowns met grote gevolgen voor de Chinese in- en uitvoer en de goederenstromen over zee. Het jaar 2022 wordt tevens gekenmerkt door een lange periode van droogte, waarvan de binnenvaart veel hinder ondervonden heeft,
vergelijkbaar met het recorddroogtejaar 2018.”