Binnenhavens tellen mee in Havennota

0
De haven van Stein. (foto OCI)

De binnenhavens zijn voor de eerste keer opgenomen in de Havennota van het ministerie van I en W. Daar is de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) blij mee.

De NBV heeft in het proces bij de totstandkoming van de nieuwe havennota meerdere keren gereageerd en input geleverd. “Een belangrijk onderdeel van de bijdrage van de NVB betreft de integrale verhouding zee- en binnenhavens”, aldus voorzitter Eric Janse de Jonge.

“De Nederlandse zeehavens zijn in verbinding met het logistieke netwerk van binnenhavens en achterlandverbindingen over weg, water en spoor. Dit is belangrijk voor Nederland als handelsland en als vestigingsplaats voor bedrijven.”

Potentie

De ambitie in de ontwerp-Havennota luidt: “De overheid en de havens willen er samen voor zorgen dat de Nederlandse (zee)havens hun leidende en krachtige positie kunnen behouden in de economie van de toekomst die duurzaam, digitaal en verbonden is.”

Minister van Nieuwenhuizen constateert dat meer samenwerking noodzakelijk is om de vooraanstaande positie van de Nederlandse havens in Europa en de wereld te behouden. Het perspectief van de Havennota is een geïntegreerd systeem van samenwerkende havenbedrijven om de systeemsprong naar een duurzame en digitale haveneconomie te maken.

De in de Havennota genoemde megatrends sluiten vrijwel naadloos aan bij de strategische agenda van de NVB voor de periode 2020-2025, waar hét toekomstgerichte potentieel voor de Nederlandse binnenhavens ligt. De vijf thema’s uit de strategische agenda, digitalisering, bereikbaarheid, duurzaam & toekomstbestendig havenbeleid, samenwerking & exploitatie en energietransitie & circulaire economie, worden dan ook veelvuldig genoemd in de Havennota.

Zee- en binnenvaart

Ook de inzet bij de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens komt in deze Havennota aan de orde. De schoonste zee- en binnenvaartschepen moeten worden gestimuleerd en gefaciliteerd in de havens. “Wij zijn trots op deze mooie ontwikkeling en wij nodigen het Rijk uit om gezamenlijke uitvoering te geven aan de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens, de Havennota en de strategische agenda van de NVB”, aldus Janse de Jonge.

De ontwerp-Havennota wil in de periode 2020 – 2030 inspelen op de uitdagingen en kijkt meer dan voorheen naar het gehele logistieke systeem van zee- en binnenhavens en goederenvervoercorridors.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.