De aan- en afvoer van goederen in Nederlandse zeehavens is in 2020 gedaald tot bijna 558 miljoen ton. Dat is 8,2 procent minder dan in 2019. Dit was de grootste daling sinds de economische crisis van 2009. Vooral de aanvoer van droge en natte bulkgoederen is flink gekrompen, met name door de coronacrisis. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.
De overslag van geloste goederen, goed voor bijna twee derde van de totale overslag, was vorig jaar 11,2 procent lager dan in 2019. De afvoer van goederen over zee naar het buitenland daalde in gewicht met 1,9 procent.
Bulk flink in de min
Bij de aanvoer was de afname van droge bulkgoederen met 19,9 procent het grootst. Er werden vooral minder steenkool (-34,7 procent) en ertsen (-22,1 procent) aangevoerd. Dat kwam met name door de sterk afgenomen staalproductie in Duitsland.
Bij natte bulkgoederen kwam de daling vooral door de afname in olieproducten (-14,7 procent) en ruwe olie (-8,4 procent). Minder vliegen en minder personenvervoer tijdens de coronacrisis deden de vraag naar stookolie, gasolie en diesel afnemen.
Minder containers, maar wel meer lading
Anders dan bij de bulkgoederen was er bij de containeroverslag een kleine stijging gemeten in gewicht. In 2020 bedroegen de totale aan- en afgevoerde goederen in containers 134 miljoen ton. Dat was 0,4 procent meer dan in 2019.
De import daalde licht, maar de export van goederen in containers steeg met 1,5 procent. Dat laatste was te danken aan het herstel in de tweede helft van het jaar: plus 4 procent.
Antwerpen: wel meer TEU’s
Bijna 98 procent van de containers in Nederland gaat via de haven van Rotterdam. Als de grootste containerhaven van Europa deed de Maasstad vorig jaar ruim 14,3 miljoen TEU, gevolgd door Antwerpen en Hamburg met respectievelijk 12,0 en 8,5 miljoen TEU.
Het aantal containers in Rotterdam daalde in 2020 met 3,1 procent ten opzichte van een jaar eerder. In de haven van Hamburg was de afname zelfs 7,9 procent. Antwerpen noteerde een kleine plus: 1,4 procent.