- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsXella verscheept bouwmaterialen voortaan over water vanuit Meppel

Xella verscheept bouwmaterialen voortaan over water vanuit Meppel

- Advertentie -

Delen

Xella Nederland kiest voor vervoer over water. Voorheen brachten vrachtwagens Ytong-separatiepanelen van Meppel naar Denemarken, voortaan gaan de bouwonderdelen per kruiplijncoaster. Op 30 maart was de eerste afvaart van een directe lijndienst.

Xella wil zijn CO2-footprint verkleinen. Dit doet het Duitse bedrijf, producent van onder andere Ytong-bouwproducten, door het verminderen van het gebruik van natuurlijke hulpbronnen door het recyclen van materiaal. Maar ook door anders te kijken naar de logistiek.

De keuze om cellenbeton voortaan via het water te vervoeren is zowel een duurzame als een strategische overweging, vertelt logistiek manager Brandon Sekker. “Het vervoer per schip is duurzamer en daarmee stoten we minder CO2 uit. Met één lading op een coaster halen we ongeveer 48 vrachtwagens van de weg. We dachten al langer na over deze mogelijkheid en door de oplopende chauffeurstekorten is dit in een stroomversnelling gekomen.”

Provincie Overijssel

Er wordt fors bespaard op de CO2-uitstoot met het vervoer per schip ten opzichte van het vervoer via vrachtwagens. Volgens berekeningen is de uitstoot per verzendeenheid ongeveer 75 procent minder.

Om dit te realiseren heeft Xella contact gehad met het logistieke makelaarsnetwerk van Provincie Overijssel. Daaruit is een praktische samenwerking ontstaan tussen de provincie, Port of Zwolle, de vervoerder en de verlader.

Miranda Volker, logistiek makelaar van provincie Overijssel, zegt: “Er is begin 2022 een analyse gemaakt over de mogelijke routes, maximale scheepsafmetingen en de verschillende aanbieders van kruiplijncoasters die schepen hebben met deze maximale afmetingen.”

Baggeren

Tijdens het proces werd duidelijk dat zich voor de kade van Xella in de Sethehaven een verzanding bevond, waardoor de diepgang minder was dan wat er officieel beschikbaar zou moeten zijn. Xella heeft zelf dieptemetingen laten doen en in samenwerking met Port of Zwolle, waaronder de Meppelse haven valt, is het gelukt om op korte termijn de ondiepte weg te laten baggeren.

Een zeeschip mag niet zomaar laden of lossen in een binnenhaven. Hiervoor moet een specifieke status (met bijbehorende voorwaarden) worden aangevraagd. Met de hulp van Port of Zwolle heeft Xella deze ISPS-status verkregen.

“In de toekomst zullen er hopelijk vaker kleine zeeschepen in het havengebied van Port of Zwolle komen. Want als de verbreding en verdieping van de Kornwerderzandsluis doorgaat, dan wordt Port of Zwolle een zeehaven en wel de verst in het land gelegen zeehaven in Nederland”, aldus directeur Jeroen van den Ende Port of Zwolle.

Havenondernemer van het Jaar

Xella Nederland is dinsdagavond 28 maart uitgeroepen tot Havenondernemer van het Jaar 2022. De bekendmaking van de Havenondernemer van het Jaar gebeurde tijdens het jaarlijkse Havendiner Port of Zwolle. Staatssecretaris Aukje de Vries van Financiën reikte de award uit aan Roel Sietses, plantmanager van Xella Nederland.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -