Volgens Amerikaanse ingenieurs zijn de Nederlandse Deltawerken een modern wereldwonder. Voor Nederland was het Deltaplan vooral een heel duur plan om het land te beschermen tegen het zeewater, maar natuurlijk ook een heel succesvol plan. Afgezien van buiten hun oevers tredende rivieren hebben we sinds de Deltawerken werden afgerond hier droge voeten.
Als de term ‘Deltaplan’ ergens voor wordt gezet, weet je dat het om veel geld gaat, maar ook dat het noodzakelijk wordt gevonden en volgens de bedenkers heel succesvol zal zijn. Zo ligt er nu het Deltaplan Mobiliteit 2030.
Alfaplan had ik sterker gevonden. Dat had heel charmant (en noodzakelijk) kunnen worden vervangen door Plan B, want dit Deltaplan is veel te wijdlopig. Dat zie je ook aan de berichtgeving erover. Het is een mandje met chaotisch ongesorteerde nieuwsfeitjes. Alle media pikken daar het meest prikkelende feitje uit: hoera we worden straks door onze auto na het ontbijt opgehaald om ons naar het station te brengen, zodat we met een (helemaal niet overvolle) trein naar een fietsenstalling gaan, vanwaar we met een geleende e-bike naar kantoor fietsen (haha, door weer en wind, zie je het al voor je?).
En daar sta je dan met je e-bike voor het stoplicht, want volgens medeopsteller van het plan TLN gaan de verkeerslichten op groen voor ‘een colonne vrachtwagens’. De lobby van het wegvervoer is weer dubieus. Volgens TLN zijn de wegen, de spoorwegen én de vaarwegen nu al verstopt. Die zijn niet in hun eerste leugen gestikt.
Dankjewel CBRB voor de nuchtere bijdrage van de binnenvaart tussen al dat gefantaseer en gezweef van de overige opstellers: slimme bediening van bruggen, waar nodig in combinatie met het verhogen van bruggen op kritische punten en/of het verdiepen van vaarwegen. Tel dat op bij inlopen van achterstallig onderhoud van de vaarwegen en je hebt een plan B.
Het is voor de meeste van de 25 organisaties die dit plan opstelden duidelijk moeilijk te verteren dat de binnenvaart zonder bizarre kunstgrepen zoveel zou kunnen betekenen voor de mobiliteit in Nederland, ruim vóór 2030. 2030 is trouwens heel dichtbij. Er wordt bijvoorbeeld al 20 jaar gesteggeld over oplossingen voor de wachttijden bij containerterminals in zeehavens. Over twintig jaar is het bijna 2040.
Great Brexit wil 0,0 aan klimaatverandering bijdragen in 2050. Dat is wat minder dichtbij, maar het laat wel zien hoe de wind waait. Als we op het voorkomen van de klimaatverandering niet meer de nadruk leggen, is na 2030 sowieso een wereldwonder nodig om de mobiliteit in Nederland niet te laten verzuipen.