Wereldprimeur aan boord van mts Oase

0

De 3.338 ton metende Oase (125 x 11,45 meter) was in april 2010 het eerste schip waarvan Wichard van Huizen (mede-)eigenaar is. De overige vennoten zijn Jacques Storm (Azolla) en Ad Vermaas (Ocean). Drie partners die onder de op 1 oktober 2006 ingeschreven vennootschap onder firma Tertia nauw samenwerken. De door vader Ruud van Huizen bedachte naam moet duidelijk maken dat de vof bestaat uit drie bevlogen binnenvaartschippers. 

De in 2010 afgebouwde Oase is inmiddels verkocht en vaart voortaan vanuit thuishaven Duisburg onder de naam Claudia V. Wichard van Huizen is nu niet bepaald stuurloos, want bij Asto Shipyard is voor hem een nieuwe ruim 6.350 ton metende Oase afgebouwd met als afmetingen 135 x 15 meter. De afgelopen periode zijn er in drie maanden tijd bij Asto Shipyard maar liefst 25 motoren ingebouwd met een totaalvermogen van 16.536 pk. Daarvan neemt de Oase 2.842 pk voor zijn rekening, dankzij twee door Pon geleverde Caterpillars 3512 van 1.421 pk elk.

Toeval bestaat niet

Asto Shipyard was voor twee vennoten van Tertia al geen onbekend adres. Jacques Storm liet bij de werf in Raamsdonksveer in de Azolla eerder een boegschroef­motor inbouwen, terwijl daar voor Ad Vermaas een hermotorisering van de Ocean plaatsvond. De kennismaking met de derde vennoot valt duidelijk onder het kopje: ‘toeval bestaat niet’. 

Asto-directeur Karst van der Wiel legt uit: “Wichard woont net als ik in Rijswijk (Noord-Brabant). Het contact met Wichard groeide uit tot een hechte vriendschap, maar ook tot de opdracht van de afbouw van de binnenvaarttanker Oase.” 

In een woestijn komt het water van een oase uit een ondergrondse bron. Dat is aan boord van een binnenvaarttanker echter niet te realiseren en dus komt het water uit een bunker. Mts Oase beschikt over een drinkwatersysteem opgebouwd uit een ‘Water Kwaliteit Unit’ bestaande uit een skid met dubbel pompenwerk, filtratie met een spoelbypass, een waterontharder en een UV-reactor zodat het water perfect van kwaliteit wordt. 

Als warmwatervoorziening beschikt de Oase over twee doorstroomboilers van Stiebel Eltron, die gemonteerd zijn in speciale kasten (IP65), waardoor het geheel voldoet aan de strengste veiligheidseisen. De combinatie van deze systemen, op deze manier ontwikkeld en toegepast door Pure Water uit Tilburg, is de eerste in zijn soort in de gehele scheepvaartwereld. Daardoor heeft de Oase een nautische wereld­primeur. 

De combinatie van de drinkwatersystemen, op deze manier ontwikkeld en toegepast door Pure Water uit Tilburg, is de eerste in zijn soort in de gehele scheepvaartwereld. (foto Pure Water)

Rvs-details 

Het Poolse casco van de Oase is door Van Huizen besteld bij Rensen-Driessen Shipbuilding, dat verantwoordelijk is voor het ontwerp, bouw én levering. Het dubbele leidingsysteem is geleverd door Anko Piping. De achttien ladingtanks van 380 kuub elk zijn door Muehlhan uit Vlaardingen, binnen de scheepvaart de grootste leverancier voor oppervlaktebehandeling, van een coating voorzien. 

Opvallend is het grote aantal rvs-details op de tank. Daaronder het door Asto Shipyard ontwikkelde uitschuifbare ventilatie-inlaat. Karst van der Wiel zegt daarover: “Door wijzigingen in de ADN-regelgeving moet de aanzuiging van de machinekamer aangepast worden. De luchtaanzuig moet minimaal 6 meter vanaf de kofferdam en 2 meter boven dek zitten. Vooral op het voorschip levert dit vaak een uitdaging op.” 

“De door ons ontwikkelde uitschuifbare rvs-ventilatie, ook wel ‘paddenstoel’ genoemd, biedt dé oplossing, waardoor het schip haar kruiplijn kan behouden. De ‘paddenstoel’ kan elektrisch of handbediend worden uitgevoerd en is in twee varianten leverbaar: één keer uitschuifbaar met een slag van 600 millimeter of twee keer uitschuifbaar met een slag van 900 millimeter. Zo hebben wij van een lomp ding aan boord een fraaie gadget gemaakt, die we zelfs, voor een stijlvolle afwerking, in hoogglans gepolijst kunnen uitvoeren.” 

Betimmering

Voor een stijlvolle afwerking zorgde ook De Leeuw & Van Vugt Interieurbetimmering uit Werkendam. “We hebben de volledige betimmering van woningen en stuurhuis gedaan. Met de luxe, moderne betimmering zorgen we in nauw overleg met de drie vennoten van Tertia, voor 100 procent maatwerk”, aldus William van Vugt, samen met oprichter Johan de Leeuw eigenaar van het in Werkendam gevestigde bedrijf. 

“De betimmering in de stuurhut moet zowel mooi als functioneel zijn. Het is immers het dagelijkse werkterrein van de schipper, die vaak heel trots zijn stuurhuis laat zien. We hebben al heel veel modellen voor de schermen in de stuurhut gemaakt. Dit model is compleet nieuw, waarbij we op verzoek van Wichard van Huizen van vijf schermen één groot, ietwat geknikt scherm hebben gemaakt. Wat ons tijdens onze werkzaamheden opviel, was de bijzonder fijne samenwerking met het team van Asto Shipyard.” 

De Oase gaat, evenals zijn voorganger, varen voor Jaegers, bij voorkeur in het ARA-gebied en soms naar boven. Na de afbouw van de Oase zijn eigenaar Wichard van Huizen en Asto-directeur Karst van der Wiel nog steeds de beste vrienden van elkaar. Dat zal niemand verbazen, want de Oase is voor allebei een varend visitekaartje geworden. 

tekst: Jan Hoek
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.