Scylla bouwt Annabelle voor Phoenix Reisen 

0
(foto Maritime Filming Group)

Flauw zonnetje, parkeren bij het achterschip, casco en berghout vertegenwoordigen Vahali-vakwerk uit Mitrovica en altijd die verrassende bedrijvigheid. Een bruine overlopende rivier tilt de Annabelle boven de kaai uit, de steile gangway lijkt een col, 135 meter staal en glas vormgegeven zoals bij Scylla gebruikelijk… Het blijft indrukwekkend! Mps Annabelle is een duurzaam product van meer dan een halve eeuw verzamelde kennis, techniek, samenwerking en durf. Half maart buigt de Super Servant 4 diep om haar aan dek te nemen en van Rotterdam naar Fos-Sur-Mer te brengen, waar Annabelle de Rhône mag gaan imponeren.

Er zijn wat restpuntjes nog, al coronalang is er weinig of geen emplooi voor de cruisevaart – maar doorgaan, afmaken met alle medewerkers overeenkomstig het oorspronkelijke plan. En realistisch optimistisch blijven. Het is een inspanning die energie en courage vraagt. Toch zie ik nog geen grijze haar bij Robert Reitsma van Scylla. 

Hoe zal het 2021 vergaan? Hoe ingrijpend raakt het virus ons? Grijpt de zomer in? Het vaccin? Het testen, kinderen naar school, weer naar kantoor, vaccineren, ja die wel die niet, de politiek virologen en die praatprogramma’s zijn een ‘pandemie’ op zich. Manifesteert het virus zich straks als een griep, waarmee we ons leven lang al dealen? Ja, dat hopen we en is ook heel waarschijnlijk!

Niettemin is de geoliede machine van opdracht-, afbouw- oplevering en vakantie stilgevallen. Geen opdracht meer, de bouw ligt stil. Na deze is een volgende onderweg, waarvan de afbouw wordt vertraagd.

(foto Da-Capo)

Robert, wat voor cijfer geef jij 2021 tot nu toe zonder proefvaart, feestje, beurzen, evenals je de zakelijke en sociale omgang en ook dat pilsje met vrienden mist? 
“Een dikke onvoldoende. Je mist elke armslag, maar ik ga ervanuit dat het met een paar maandjes kantelt en we er einde seizoen weer een mooi cijfer bij kunnen zetten. Wanneer normaliseert ons leven, die vraag houdt ons allemaal bezig.” 

“Eerst en vooral wil ik in jouw krant ook weleens een dankjewel richten aan alle medewerkers, leveranciers en personeel die tot dusver aan onze schepen hebben bijgedragen! Want het was decennialang fascinerend om met heel veel goede en welwillende vakmensen te werken, te innoveren en te realiseren!” 

“En vergeet niet dat er op het ogenblijk 35 schepen met de Scylla-vlag stilliggen, en die zien we straks samen met de tour­operators en alle betrokkenen graag weer in de vaart. Ik heb geen glazen bol waarin de datum is geschreven, maar als het weer zover is moeten de schepen gereed en bemand zijn. Compleet heb je het dan over 1.900 medewerkers op de loonlijst. Nou, je begrijpt dat tussen wel, niet en wanneer van start en waar nog iets te organiseren valt.’ 

Zorgt de Zwitserse overheid goed voor haar belastingbetalers?
“Ja, voor ongeveer 150 medewerkers krijgen we vergoedingen. Ook is er een bankkrediet verstrekt waarbij Scylla aan haar verplichtingen kan voldoen. Het gaat hierbij om substantiële bedragen. Hierbij vermeld ik ook graag dat enkele trouwe onderaannemers zich eveneens coulant hebben opgesteld. Zelf kunnen we zo nu en dan eens een collega helpen door medewerking van één onzer kapiteins die nog even niets te doen hebben. Alles bijeen kost het veel inspanning. Het feit dat de mens graag reist, verwend wil worden en graag bijzondere vakanties beleeft, helpt ons daarbij. Wanneer het kan gaan we er weer op uit! Zo zeker als twee maal twee vier is.” 

(foto Johan de Witte)

Da-Capo

Goeie vakmensen hebben altijd werk! Wanneer je bij Da-Capo Scheepsbetimmeringen en Interieurbouw de werkplaats binnenstapt, registreren je zintuigen de behaaglijke geur van gezaagd hout plus een vleugje lijm. Je ziet een zeer modern machinepark, opgeruimd en geen zaagsel op de vloer. Veiligheid en duurzaamheid zijn hier in de bedrijfsstructuur gebeiteld! Ron van Meeteren en Arjan Vos, staan er aan het roer van een 30 man sterk team. 

Hoeveel jaar alweer, Ron?
“Dit wordt het vierde jaar na de overname.”

Was het lastig om een goedlopend bedrijf nog een plus te geven? 
“Arjan was al een DaCapo-­employé en vakman op de werkvloer, zelf was ik op afstand bekend met het bedrijf. Het bureau is mijn werkplek. Een gevulde orderportefeuille was inclusief overname; dus konden we naadloos verder. Innovatie of uitbreiding is dan even niet je zorg. Wel gingen we direct over op een nieuw 3D-tekenprogramma waarmee we ideeën en uitvoering voor de klant kunnen visualiseren en online aansturen zodat het product gelabeld uit de machine komt. Daarnaast heeft het stroomlijnen van je proces voortdurend aandacht evenals het ontzorgen van de klant. Efficiency is je winst.”
“De strubbeling in de afbouw voor Scylla zagen we natuurlijk aan­komen. Robert Reitsma zit hier tweemaal in de week aan tafel. Corona dwingt de bakens te verzetten. Dit betekende de Annabelle afbouwen en het laatste casco dat onderweg is vertragen. Van drie Scylla-opleveringen per jaar terug naar nul is ingrijpend en vraagt inventiviteit voor de hele keten.”

Opent corona ook deuren? 
“Ja, we moeten sturen. Zo hebben we bijvoorbeeld Da-Capo Maritiem Service & Projects opgestart. Ongeacht waar een schip in Europa ook voor de wal ligt, we gaan er mee aan de slag. Ook varen onze medewerkers mee; zo heeft de opdrachtgever geen verlet. Op dit moment hebben we opdracht voor twee nieuwbouwtankers en diverse grote verbouwingen van binnenvaartschepen in onze portefeuille. Daarnaast is er contact met architecten die scheepstimmerman­kwaliteit in villa’s willen verwerken.”

(foto Da-Capo)

Waar moet we dan aan denken?
“De luxe in die sector is groot; aan de vraag voor iets specifiek, unieks en duurzaam kunnen we voldoen. Het voorbeeld hiervan zijn de vele Scylla-schepen: uniform in de basis maar in uitvoering met grote diversiteit.
Samen met de familie Reitsma zijn we in de performance van comfort aan boord van passagiersschepen gegroeid. Voor de luxe sector aan de wal blijkt dat nu een waardevolle visitekaart.”                                  

Betekent dat een definitieve koerswijziging?
“Beslist niet. Allround is het kenmerk van deze tijd. Wanneer de vraag er is, liggen we voor de scheepvaart graag op koers.” 

Techniek voor een schonere wereld

Zoals gebruikelijk nam Dolderman bij de Annabelle de voortstuwing voor zijn rekening met de installatie van Caterpillar-motoren. Nieuw is dat dit schip beschikt over een accupakket van 65 kWh. Het generatorbedrijf wordt hiermee ontlast. Voor een kleine boegschroefmanoeuvre of voor andere kort benodigde energie hoeft er niets te draaien. Derhalve is het generatorverbruik efficiënter. In de praktijk draaien ze veel uren, waarvan een deel energie niet wordt afgenomen. Nu wordt die opgeslagen. Het is een stap naar het elektrificeren van voortstuwing. Scylla experimenteert hiermee, als een halte naar schoner.

Natuurlijk houdt Scylla rekening met de wensen van Phoenix Reisen, waarvoor de Annabelle gaat varen. Uitvoering, indeling, kleur en aankleding gaan in overleg. Het is altijd smaakvol en met kwaliteit ingericht.

De Annabelle heeft 90 luxehutten voor 180 gasten. Elke hut heeft satelliet-tv, radio, telefoon, kluis en een fraaie badkamer als ‘privé-oase’. Individueel regelbare airconditioning zorgt voor een comfortabele kamertemperatuur. 

Er is een Vier Jahreszeiten Restaurant en elke hut heeft een Frans balkon. Een klein sport- en wellnesscentrum zorgt voor het fysieke welzijn aan boord. Er is ook een kleine fitnessruimte om de conditie op peil te houden. Afkoelen kan in de schaduw op het zonnedek naast het zwembad. Vanzelfsprekend zijn er ook een bar, lobby met receptie, internethoek, kapper, wasserij en een kleine boetiek. 

De bemanning maakt het schip, maar mps Annabelle is er weer één die schittert!

tekst: Johan de Witte
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.