- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsWeer te hoog fosfinegehalte in lading

Weer te hoog fosfinegehalte in lading

- Advertentie -

Delen

Drie schepen zijn vorige week stilgelegd in Zwolle, Utrecht en Veghel, omdat hun lading een te hoge concentratie fosfine bevatte. Alle opvarenden zijn in het ziekenhuis gecontroleerd. Voor zover bekend raakte niemand ziek of gewond.

De schepen hadden bij overslagterminal OOC in Oss graan geladen voor diverse vestigingen van De Heus Veevoer. De lading was per trein uit Polen naar Oss vervoerd. De fosfine was in capsulevorm aan de lading toegevoegd om ongedierte te bestrijden.

Toen bij het lossen in Utrecht te hoge waardes werden gemeten, werd alarm geslagen. De concentratie was volgens berichten 140 ppm, terwijl dat maar 0,1 ppm mag zijn. Boven 0,5 ppm is het gifgas gevaarlijk voor mensen.

Motie

De ASV vraagt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat om een correcte uitvering van de motie die de Tweede Kamer in 2020 aannam (van SP’er Sem Laçin en VVD’er Remco Dijkstra). Dat gebeurde nadat het schippersechtpaar De Waardt van motorschip Fox in december 2019 na vergiftiging doodziek werd door een veel te hoge concentratie.  

“Bij te hoge concentraties dient geen overslag in het binnenvaartschip plaats te vinden”, stelt schippersvereniging ASV. “In alle gevallen waarbij er sprake is van een ‘gegaste lading’ zou de bemanning van het binnenvaartschip op de hoogte gesteld moeten worden van de aard van de gebruikte stoffen en de concentratie middels een schriftelijke verklaring (certificaat).”

De motie is op zich wel uitgevoerd, maar niet goed. “Niet op een wijze waar wij blij van worden”, aldus de ASV op Facebook. “De protocollen voor gegaste zeeschepen in zeehavens zijn aangepast, maar wat ons betreft dus onvoldoende.”

Nieuw protocol 

Tijdens de ASV-najaarsvergadering in Zwijndrecht op 19 september kwam de kwestie ook aan bod. De vereniging wees er toen op dat het nieuwe protocol bij gegaste lading met fosfinepillen nog steeds niet goed wordt nageleefd. Meerdere schippers hadden gemeld ontsmette lading te hebben vervoerd, zonder dat ze daarover waren geïnformeerd. Niet over het soort gas, niet de manier waarop dat was toegepast en niet over de gemeten concentraties.

“Meld dat meteen”, zei de op de vergadering aanwezige Amsterdam­se havenmeester
Milembe Mateyo. De nu geldende, tijdelijke, maatregel werd op haar initiatief in de Neder­landse zeehavens ingevoerd. De protocollen zijn aangepast.
Mateyo: “De gassingsleider is verantwoordelijk. Als de gassingsleider in gebreke is, krijgt hij een proces-verbaal.” 

Samen met de andere rijkshavenmeesters en de Inspectie Leef­omgeving en Transport werkt Mateyo aan verdere regelgeving. Wettelijk is er nog niets geregeld over met gif ontsmette lading. Die wetgeving is nog steeds in de maak. Daarvoor wordt aangehaakt bij de bestaande wetgeving voor gewasbescherming.

Delen

- Advertentie -

Meer

1 reactie

  1. Met alleen een zwemvest om,gaat u het niet redden!!!
    Dus,nu ook maar een fosfinedetector om je nek en een Co2 melder in de woning.
    Al,die gifschandalen,rijzen de pan uit. Ken er inmiddels 5. Maar is het nu wachten,op de
    eerste dode? Of modderen,ze vrolijk door. Een ding nog,ben blij,dat ik niet meer vaar!

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -