Twente Corridor gaat vol voor de binnenvaart

0
CTT in Hengelo neemt een centrale plaats in de logistiek van de Twente Corridor in. (foto Eric Bakker)

Vorige maand is de Twente Corridor gelanceerd. Het doel is meer bedrijven gebruik te laten maken van de binnenvaart tussen Twente en Rotterdam. Initiatiefnemers zijn de verladers Koninklijke Grolsch en Kees Smit Tuinmeubelen, en de logistieke dienstverleners Bolk Container Transport en Combi Terminal Twente. Ze worden ondersteund door Port of Twente, Logistic Association Port of Twente, Provincie Overijssel en Joint Corridor Off-Road.

Als meer bedrijven in de regio aansluiten zorgt dat voor bundeling van containerstromen, waardoor meer afvaarten mogelijk zijn en de transportverbinding beter wordt. De Twente Corridor is onderdeel geworden van het landelijke programma Joint Corridor Off-Road van de Topsector Logistiek. Dat telt inmiddels 23 van dergelijke samenwerkingsverbanden. Dit is de eerste Joint Corridor in Overijssel.

Een Joint Corridor is een gezamenlijke (internationale) transportverbinding van meerdere gelijkgestemde bedrijven met eenzelfde herkomst en bestemming voor vrachttransport. Na de oprichting van een Joint Corridor werken de partners actief samen aan het continu verbeteren van de transportprestaties op vier deelgebieden: beschikbaarheid, schaalbaarheid, duurzaamheid en mobiliteit.

Klimaatneutraal

De binnenvaartverbinding tussen Twente en Rotterdam staat open voor andere verladers en vervoerders. Hoe meer partijen meedoen, des te meer mogelijkheden er bijvoorbeeld zijn voor het matchen van import- en exportcontainers, het verhogen van het aantal afvaarten en het reduceren van het vervoer van lege containers.

Koninklijke Grolsch heeft de ambitie om in 2025 een volledig klimaatneutrale brouwerij te zijn. Het verduurzamen van het transport is een onderdeel om dat te realiseren. “Als verlader of ontvanger draag je daarmee een flinke steen bij aan de reductie van CO2. De besparing is al snel zo’n 40 procent”, vertelt Miranda Volker, logistiek makelaar en programmamanager van Off-Road Overijssel.

Koninklijke Grolsch heeft al een forse besparing in CO2-uitstoot behaald doordat sinds 2020 bijna 80 procent van hun containers per binnenvaart wordt vervoerd. André Pluimers, general manager van Bolk, zegt: “Nu is het tijd om te zorgen dat veel meer mkb-bedrijven van deze verbeterde mogelijkheden gebruik gaan maken, zodat wij ook echt een doorbraak kunnen realiseren.”

De initiatiefnemers van de Twente Corridor. (foto Twente Corridor)

Port of Twente

Port of Twente wil de economische structuur van de regio versterken en het vervoer over water bevorderen. Het Havenbedrijf is een samenwerkingsverband van de vijf gemeenten aan de Twentekanalen. “Het ondersteunen en zo mogelijk faciliteren van initiatieven die daaraan bijdragen past bij dat streven”, aldus manager Gerry Waanders. Het Havenbedrijf werkt samen met de Logistics Association onder de vlag van Port of Twente.

De samenwerkende partijen zetten zich in om initiatieven en programma’s van de Topsector Logistiek bekend te maken in de regio en bedrijven bij elkaar te brengen. Sebastian Piest van de Logistics Association zegt: “De Twente Corridor is daarvan een mooi voorbeeld. Het maakt de mogelijkheden van multimodaal transport inzichtelijk en vormt de basis voor de ontwikkeling en opschaling van duurzame verbindingen.”

Het consortium van de Twente Corridor biedt mogelijkheden om samen te werken met de Universiteit van Twente. Er wordt onder meer gewerkt aan een praktische en bewezen berekening voor CO2-besparing. Die zou in de toekomst als nieuwe standaard kunnen gaan fungeren.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.