“En weer hebben we een rapport dat gebaseerd is op weinig en gestuurd is naar de antwoorden die men graag wil horen.” Dat is de reactie van Sunniva Fluitsma, woordvoerster van de ASV, op het Intergo-onderzoek naar de menselijke factoren als oorzaken bij ongelukken in de binnenvaart.
De hoofdvraag is: Hoe de inhoud van toekomstige trainingen voor zowel jonge cursisten als voor reeds ervaren bemanningsleden te verbeteren?
Dan ga je daar antwoorden op zoeken, en wat komt eruit? Er moeten meer trainingen komen!! Verrassend.
De subvragen van de stuurgroep zijn:
1) Wat zijn prioriteiten en meest plausibele hoofdoorzaken van vier geselecteerde ongevallen?
Vier geselecteerde ongevallen, en daar baseer je een onderzoek op waarbij je de uitkomsten een op een op de hele sector legt. Uitkomsten die ook al op voorhand aangegeven zijn. Want in de subvraag staan de mogelijke oorzaken al genoemd:
1) Wat zijn prioriteiten en meest plausibele hoofdoorzaken:
• Communicatie?
• Kwalificatie van het bemanningslid?
• Vermoeidheid en stress?
• Specifieke vaarwegen of situaties?
En ja hoor, dat komt eruit, men heeft het gevraagde antwoord. Missie geslaagd.
En nu zitten we dus met de volgende door de opdrachtgevers (onder andere IWT Platform opgeworpen) vragen:
2) Welke maatregelen kunnen worden genomen om de respectieve vier hoofdoorzaken te verminderen?
3) Met betrekking tot communicatie in het bijzonder: welke effectieve maatregelen om communicatie tussen bemanningsleden en communicatie naar derde partijen te verbeteren kunnen worden gedefinieerd?
Binnenkort heeft de ASV een overleg met ILT waarbij dit aan de orde komt, dan zitten we met onderzoeken, nota bene bekostigd door de schippers zelf, want in opdracht van het IWT waar wederom ongeveer geen schipper zich in herkent. Onze energie kan dan weer uitgaan naar het ter discussie stellen van dit soort rapporten.
We hebben toch wel iets beters te doen? Laten we eens echt gaan praten over onveilige situaties in de binnenvaart, met de experts, de ervaringsdeskundigen, de schippers en matrozen.