- Advertentie -
Meer
    - Advertentie -
    HomeNieuwsKotug gaat cacaobonen vervoeren met elektrische duwboot

    Kotug gaat cacaobonen vervoeren met elektrische duwboot

    - Advertentie -

    Delen

    Kotug gaat de E-Pusher type M en vier duwbakken inzetten voor emissievrij vervoer van cacaobonen van Cargill. Die zullen over water vervoerd van Amsterdam naar de fabriek in Zaandam. De duwboot, een eigen en gepatenteerd ontwerp, is voorzien van een verwisselbare batterijcontainer van Shift Clean Energy en gaat gebruik maken van Shift’s batterij wissel- en laadstations op de route.

    Cargill is het eerste bedrijf dat gebruik gaat maken van deze elektrische oplossing voor de binnenvaart. Met de 100 procent elektrische E-Pusher biedt Kotug een pasklare oplossing aan bedrijven die op zoek zijn naar een verdere verduurzaming van hun vervoer. De modulaire en schaalbare elektrische duwboot wordt gevoed door energie die is opgeslagen in verwisselbare containers.

    Verwisselbare energiecontainer

    Het vervangen van de verwisselbare energiecontainer van Shift bij een van de laad-hubs duurt een paar minuten. Ook het alternatief, ’s nachts opladen, is aantrekkelijk vanwege de grote kans op energie-overschot in het net.

    Shift biedt verwisselbare energiecontainers die gebruikmaken van de emissievrije ESS- batterijsystemen die variëren van 70 kWh tot 6 MWh. De modulaire ESS-batterijsystemen worden opgeladen door schone stroomopwekking uit (bio)gas, waterstof en andere hernieuwbare energiebronnen.

    E-Pusher

    De bouwtijd van de E-Pushers is door de modulaire aanpak en assemblagemethode met meer dan de helft teruggebracht ten opzichte van die bij traditionele duwboten. De E-Pusher type M kan bakken tot 4.000 ton lading duwen. De E-Pusher-serie bestaat uit de modellen Small, Medium en Large, respectievelijk voor vervoer in binnensteden, vervoer over korte afstanden en de grote binnenvaart.

    Kotug International is een Rotterdamse familiebedrijf dat wereldwijd van sleep- en maritieme diensten verzorgt.“In 2001 werd het E-Pusher-concept gelanceerd. De kleinste variant, de E-Pusher S, wordt als CityBarge One al succesvol ingezet bij meerdere projecten in steden en op kleine binnenwateren.

    Emissievrij zonder extra kosten

    CEO Ard-Jan Kooren zegt: “Ik ben er trots op dat een internationaal bedrijf als Cargill onze eerste klant is voor de E-Pusher type M. Het schip is speciaal ontworpen voor dit soort transporten en garandeert een emissievrije logistiek en een aanzienlijk efficiëntere organisatie.”

    “We helpen Cargill, maar ook andere industrieën om een onderdeel van de hele keten volledig emissievrij te maken, zonder dat daar extra kosten mee gemoeid zijn. De toepassingen van de E-Pusher zijn legio en variëren van het vervoer van bedrijfs- en bouwafval, tot bouwmaterialen en pakketten.”

    PwrSwäp-laadstations

    Kotug werkt samen met Shift Clean Energy. Dat helpt bedrijven hun klimaatdoelstellingen te halen met oplossingen voor schone energie op basis van geavanceerde energieopslagsystemen. Paul Hughes, president en medeoprichter van Shift Clean Energy, zegt: “We zijn heel blij met de samenwerking met Kotug voor de levering van de verwisselbare batterijen voor de E-Pusher. Met onze PwrSwäp-laadstations langs de route, als onderdeel van de bredere route Amsterdam- Rotterdam-Antwerpen, halen we de angel uit de zogenoemde range-anxiety: de angst om je eindbestemming niet te halen.”

    “Hiermee openen we de deur naar grootschalige elektrificatie van schepen, en dus naar emissievrij transport over water. Onze PwrSwäp-laadstations zijn multi-fuel en open access en gaan een belangrijke bijdrage leveren aan emissiereductieprogramma’s van steden en havens. Dit is een heel mooi begin.”

    Cacao-importhaven

    Alma Prins, hoofd Cargo en Offshore bij Port of Amsterdam, juicht het initiatief toe. “Als grootste cacao-importhaven ter wereld komen hier heel wat cacaobonen binnen. Heel mooi als dit dan emissievrij vervoerd kan worden tussen de loodsen in onze haven en de fabrieken van Cargill in Zaandam. We willen naar een klimaatneutrale haven toe, dus hoe minder emissies, hoe beter.”

     

    Delen

    - Advertentie -

    Meer

    Laat een reactie achter

    Vul uw opmerking in!
    Vul je naam in

    - Advertentie -
    - Advertentie -

    - Advertentie -
    - Advertentie -