- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsVrije val containervervoer zette door in 2023

Vrije val containervervoer zette door in 2023

- Advertentie -

Delen

In 2023 vervoerde de binnenvaart ruim 327 miljoen ton goederen over de Nederlandse binnenwateren. Dat is 5,2 procent minder dan in 2022. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over de binnenvaart.

Dat er vooral minder steenkool werd geladen, was in het kader van de energietransitie voorzien. Pijnlijk is de sterke daling van het containervervoer. Dat was jarenlang juist de belangrijkste groeier. Het vervoerd gewicht van containers nam in 2023 af met 13,1 procent. Daarmee is de daling nog groter dan een jaar eerder, toen dit segment 9,8 procent moest toegeven.

Benzine en diesel

De hoeveelheid droge bulkgoederen nam met 7 procent af. Het volume van natte bulkgoederen nam juist licht toe, met 0,6 procent. Dat was te danken aan het vervoer van geraffineerde aardolieproducten zoals benzine en diesel. Die scoorden een plus van 5,3 procent.

De afvoer naar het buitenland is met 9,7 procent afgenomen tot 113 miljoen ton. Het zijn vooral containers en droge bulk die hier verloren; respectievelijk met 14,6 en 16,2 procent. Ook het binnenlands vervoer (met 4,2 procent) en de doorvoer (met 2,2 procent) daalden. Voor beide goederenstromen was de grootste procentueel daling in het containervervoer.

De aanvoer daalde maar met 0,2 procent ten opzichte van 2022. En ook hier gingen er veel minder containers over water: 21,9 procent.

België groeit, Duitsland daalt

In 2023 werd ruim 58 miljoen ton lading naar Duitsland vervoerd, nog altijd de belangrijkste bestemming voor de binnenvaart. Door de daling in het vervoer van steenkool en ijzererts is het aandeel van Duitsland echter gedaald, van 60,7 procent van de afvoer in 2012 naar 51,7 procent in 2023.

Het vervoerd gewicht naar België is in die periode juist toegenomen, vooral van chemische producten en geraffineerde aardolieproducten. Het aandeel van België bedroeg vorig jaar 44,6 procent van de afvoer. Een vergelijkbare ontwikkeling ziet het CBS bij de aanvoer. Het aandeel vanuit België is gegroeid (naar 54,7 procent), terwijl het aandeel vanuit Duitsland juist afnam (naar 39,4 procent). Bij de aanvoer neemt vooral de hoeveelheid chemische producten vanuit België toe.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -