Vandaag, 30 september, start het Instituut voor het Transport langs de Binnenwateren (ITB) een promotiecampagne voor de binnenvaart in België. Via billboards, bestickerde bussen, social en klassieke media wordt de sector geprofileerd als buitengewoon duurzaam, innovatief en toekomstgericht.
De campagne moet de binnenvaart een duwtje in de rug geven. Het grote publiek is nog te weinig bekend met de voordelen van vervoer over water. “Wij willen binnenvaart profileren als een duurzame, efficiënte vervoersmodaliteit én een slimme carrièrekeuze”, zeggen Clémentine Niwemukobwa en Lut Van Renterghem namens het ITB. “Binnenvaart is buitengewoon. Fenomenaal. Met deze boodschap willen we de hele Belgische bevolking bereiken. Bij jong en oud willen we top-of-mind worden.”
Varende ambassadeurs
De publiekscampagne wordt stapsgewijs uitgerold. Door het hele land verschijnen billboards met foto’s en boodschappen in het Nederlands of Frans, afhankelijk van de locatie. Ook worden bussen bestickerd. Naast de traditionele media zal het verhaal ook via social media worden verspreid. Daarbij zet het ITB zijn eigen Instagram- en LinkedIn-accounts in.
Het campagneteam hoopt op brede ondersteuning door de talrijke ambassadeurs van de binnenvaart, in eerste instantie de schippers zelf. Voor hen zijn gratis vlaggen gemaakt waarmee ze hun trots op het beroep en de aantrekkelijke loopbaanperspectieven in de sector kunnen tonen.
Volgens Van Renterghem is naamsbekendheid essentieel om verschillende doelroepen te bereiken, waaronder verladers en potentiële nieuwe werknemers. “In België is al tien jaar geen promotie voor de sector gemaakt. De binnenvaart staat onder druk, maar er zijn ook enorme kansen. Er is nog volop ruimte op het water. We willen een nieuwe generatie enthousiasmeren voor een baan in de binnenvaart en bedrijven overtuigen om hun transporten via het water te laten verlopen.”
Eerste stap
De campagne is een eerste stap en wordt gezien als een hefboom voor vervolginitiatieven waar het ITB in december meer over bekend zal maken. Op aansporen van de Vlaamse Federatie voor Passagiersvaart gaat het campagneteam de mogelijkheden bekijken om naast de vrachtvaart ook de passagiersvaart op te nemen in de campagne. Die sector kampt eveneens met een nijpend tekort aan instroom, aldus Valérie Schelstraete, voorzitter van de federatie.