Erik Vermeylen van General Bunkering Services in Antwerpen heeft op zijn planbord de naam Vivaldi kunnen afvinken: het schip is opgeleverd, gekeurd en gecertificeerd. Eerder dit jaar deed Vermeylen hetzelfde met de bunkertanker Paganini. Of de drie overige tankers die op het bord staan ook dit jaar nog worden geleverd?
Hoewel Vermeylen altijd optimisme uitstraalt, bespeuren we toch een wolkje gereserveerdheid in zijn blik. Als het aan hem ligt, mogen alle schepen nog deze week worden opgeleverd. Hij kan ze terstond in de planning opnemen; er is werk voldoende. Helaas werkt de werf met een ander planbord dan het kantoor van GBS, zodat Vermeylen nog wat langer een beroep moet doen op zijn geduld.
Vraagteken
Dat wordt in ieder geval op de proef gesteld tot juli; dan wordt zijn derde nieuwbouw van dit jaar opgeleverd, de Ravel. Het is een 1650 ton tellend maatje van de Vivaldi met vijf tanks. In dezelfde maand wordt het casco voor de Rossini verwacht uit China.
Op de vraag of dat schip nog dit jaar in de vaart komt, wordt het eerste vraagteken geplaatst. Het tweede gaat naar de vraag van gelijke strekking voor het tijdstip van oplevering van de Verdi, die op dit moment bij Bijlsma in Lemmer wordt gebouwd. Het laatste dat Vermeylen heeft gezien, is dat de werf al ver gevorderd is met de secties. Op dit moment is men bezig met het achterschip. Naar verwachting worden de secties nog deze zomer samengevoegd, waarna de afbouw kan aanvangen.
De oorspronkelijk in augustus geplande feestelijke open dag wordt niet uitgesteld. Bij die gelegenheid kan worden kennisgemaakt met de Paganini, de Vivaldi en de Ravel en worden tegelijkertijd de nieuwe kantoren van GBS aan de Noordkaai/Mexicobrug officieel in gebruik genomen.
Breed inzetbaar
De Vivaldi is ontworpen door VeKa Shipbuilding en afgebouwd in Lemmer bij Bijlsma Shipyard. Het schip oogt superieur. Elke kuub is volledig benut, zowel voor de tanks als de ruimte van het voorschip waar ondermeer de elektriciteitskasten en het Heatmaster-verwarmingssysteem zijn ondergebracht. In dezelfde ruimte staan ook nog de boegschroefinstallatie van Van Wijk en de twee Cummins QSX 15 generatoren van 530 pk bij 1800 omwentelingen.
Het schip heeft veel extra’s, waardoor het veelzijdig en breed inzetbaar is. Niet alleen als bunkertanker
maar ook voor transport van olie of chemicaliën. De kans dat tegenover een opdrachtgever ‘nee’ moet worden verkocht, is absoluut te verwaarlozen.
De Vivaldi is een onder classificatie van Lloyds gebouwde dubbelwandige tanker van het type C. Het schip is 85 x 9,60 x3,12 meter. Bij tankers van dit formaat vinden we meestal vijf tanks. GBS heeft er acht laten plaatsen, die een totale inhoud hebben van 1856 m3. De tonnenmaat bedraagt 1650.
De Vivaldi is een zogeheten 2-partijenschip en is uitgevoerd met een dubbele giek en dito leidingsysteem, waardoor het schip separaat stookolie en gasolie kan laden en lossen. Er zijn twee pompen voor de stookolie en er is één pomp voor gasolie. Alle dragen ze het naamplaatje van Bornemann. De capaciteit varieert van 200 tot 350 m3 per uur.
Neerklapbare reling
Om alle voordelen van de kruiplijn te benutten laat GBS bij Van Wijk de giek altijd uitvoeren met een neerklapbare reling. Verder heeft men rond het platform een stalen beschermingsring gemaakt. De machinekamer biedt plaats aan een Mitsubishi S12A2 van 634 kW bij 1940 toeren. De schroef en de straalbuis is afkomstig van Van Voorden. Hoogendoorn is de vaste leverancier voor het timmerwerk dat inmiddels tot huisstijl is verworden voor alle schepen van GBS.
De kenmerken daarvan vinden we terug in het kersenhout dat voor de woning is gebruikt. Het zelfde hout is in de lessenaar van het door Kampers geleverde stuurhuis verwerkt. Het biedt in combinatie met de vloerbedekking veel warmte, uitstraling en rust aan de werkomgeving van de bemanning.