Waterpoort: fraaie Friese schaalvergroting

0

De rond 1492 gebouwde waterpoort in Sneek is het symbool van de Friese stad. Dit symbool is onder meer terug te vinden in het grootzeil van het skûtsje Sneker Pan en in de zeilen van de plaatselijke zeilmakerij Gaastra. Sinds kort is er een varend symbool bijgekomen, namelijk de bij De Waal afgebouwde tanker Waterpoort van Theo Zijlstra.

De naam Waterpoort en het logo van de poort staan in forse letters op de kop. (foto Jan Hoek)Deze in Sneek geboren schipper is trots op zijn geboorteplaats en komt daar graag voor uit. De naam Waterpoort en het logo van de poort staan daarom in forse letters op de kop, terwijl op zijn nieuwbouwschip op diverse plaatsen ook de gemeentekleuren geel en zwart terugkomen.
Op de werf Barknet in het Tsjechische Lovosice weten ze nu ook alles over de Friese Waterpoort, want daar werd het schip door Marian, Theo’s echtgenote, gedoopt. Het is de eerste tanker met de naam Waterpoort; wel varen er al een sleepboot en een passagiersschip met die naam rond.

Skûtsje
Skûtsjes (Fries voor ‘schuitje’) werden gebouwd voor het vervoer van bulkgoederen, zoals mest, terpaarde en aardappelen. Dat gold ook voor de tjalk Sneker Pan, die in 1913 te water ging. Schaalvergroting en motorisering in de binnenvaart zorgden ervoor dat de schippers van de zeilschepen het hoofd niet boven water konden houden. Gelukkig houden tal van stichtingen in Friesland de skûtsjes drijvend, zo ook de Sneker Pan van schipper Douwe Visser. In plaats van vrachtvervoer worden de tjalken nu gebruikt voor toeristische rondvaarten en spraakmakende wedstrijden als de Strontrace en het Skûtsjesilen.
Het skûtsje uit Sneek is na een verlenging met 1,30 meter in 1992 nu 19,94 x 3,56 meter en meet 41 ton. De onlangs afgebouwde dubbelwandige type C-tanker Waterpoort maakt duidelijk dat de schaalvergroting in de binnenvaart sinds 1913 grote stappen heeft gemaakt. De chemicaliëntanker heeft als afmetingen 110 x 11,40 meter en meet 2505 ton.
De Waterpoort beschikt over acht gecoate centertanks, geschikt voor lichte chemicaliën, voor in totaal 3008 kuub. De acht Marflex-pompen hebben een capaciteit van in totaal 800 kuub per uur. Eigenaar Theo Zijlstra gaat varen voor TankMatch uit Werkendam, een bedrijf dat sinds 1 maart 2007 actief is als dienstverlenende onderneming die zich gespecialiseerd heeft in het vervoer van vloeibare chemicaliën en aanverwante producten.

Jongensdroom
In 1991 startte Theo Zijlstra op de Taling van Cor de Jong. Op een gegeven moment stelde De Jong voor er een tweede schip bij te kopen. “Ik vond me er toen nog te jong voor, maar het idee een eigen schip te hebben, begon wel te kriebelen. Twee jaar later ging ik voor Marcel Roodhart varen en drie jaar geleden heb ik hem verteld dat ik graag een eigen schip wilde. Aanvankelijk waren we in gesprek over de Columbia, maar uiteindelijk is het toch een nieuwbouwtanker geworden die ik turnkey bij Euromaritiem Shipping heb gekocht; een jongensdroom was werkelijkheid geworden.”De Waterpoort wordt voortgestuwd door een Caterpillar van 1550 pk bij 1800 toeren. (foto Jan Hoek)
“Met Werkendammer Jorte Brienen heb ik zes jaar lang samen gevaren; onze families hebben al generaties lang contact met elkaar. De samenwerking is zo goed dat hij aan boord van de Waterpoort mijn rechterhand wordt; we lossen elkaar elke twee weken af. Het schip is in Werkendam bij De Waal, onder regie van Jaap Oonincx, afgebouwd en die hele periode is perfect en in een ontspannen sfeer verlopen”, concludeert een tevreden Theo Zijlstra.
In feite is de Waterpoort een kopie van de vorig jaar afgebouwde Enjoy. Er zijn slechts een paar aanpassingen. Theo Zijlstra zegt daarover: “Aan de hand van onze ervaringen hebben we in de machinekamer de pompentafel verplaatst naar de kolom en ook de hydrauliektank hebben we elders gezet zodat we over meer vrije vloeroppervlakte beschikken. Verder hebben we de indeling van de woning aangepast. Voor deze wijzigingen kregen we van Marcel Roodhart alle vrijheid.”

Zeilen
De Waterpoort wordt voortgestuwd door een door Pon geleverde Caterpillar van 1550 pk bij 1800 toeren. Ook de (C12) motor voor de kopschroef en de ladingpompaandrijving zijn geleverd door Pon, terwijl Dolderman de twee generatorsets (107 + 75 kVA) geleverd heeft.
Theo Zijlstra komt van oorsprong niet uit de binnenvaart, maar is nu wel degelijk de trotse eigenaar van een tanker.
(foto Jan Hoek)Hij zegt tot besluit: “Ik wilde gaan zeilen, maar na de schooltijd in Harlingen ben ik een mbo-opleiding op de Noorderhelling in Rotterdam gaan volgen en vervolgens de scheepvaart ingerold. Van Cor de Jong en Marcel Roodhart heb ik een gedegen praktijkopleiding gekregen in zowel de droge lading als de tankvaart. De tankvaart vind ik mooier en het is natuurlijk prachtig dat ik in die branche nu met een eigen tanker kan gaan varen.”

(Jan Hoek)

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.