90 procent van alle wereldhandelsgoederen wordt per schip vervoerd. Het betreft een totale ladingomvang van 12 miljard ton per jaar, waarvan bijna de helft droge bulk. Olie omvat met 3 miljard ton een kwart en containers met 2 miljard ton een zesde.
De overslagcijfers voor de haven van Rotterdam vertonen een ander beeld. Daar voert olie met 44 procent de boventoon, is containerlading goed voor 30 procent en komt droge bulk met 17 procent pas op de derde plaats.
Bulkcarriers
In de droge bulksector zijn de meest vervoerde grondstoffen ertsen, agribulk en kolen. Ze worden overzees vervoerd met bulkcarriers, die worden benoemd naar gelang hun grootte. De Magna Graecia, een bulkcarrier met een draagvermogen van 82.000 ton, is 229 meter lang en 32,25 meter breed – en met die breedte een typische Panamax. Het is namelijk de maximum toegestane breedte voor de (oude) sluizen van het Panamakanaal. Panamaxen zijn ook herkenbaar aan de zeven ruimen.
Griekse reders
Angelakos (Hellas) S.A. opereert ermee onder Cypriotische vlag en CEO Stephanos E. Angelakos is de vijfde generatie aan het roer van de rederij. Voor Griekse begrippen is het familiebedrijf met twintig bulkcarriers een middelgrote rederij.
Zijn voorganger Evangelis Angelakos, de vierde generatie, is nu burgemeester van het in de nabijheid van Chios gelegen eiland Oinoussis. Deze eilanden zijn de bakermat van veel succesvolle Griekse reders. Met 21 procent van de wereldhandelsvloot bezitten de Grieken met 5.500 schepen ‘s werelds grootste handelsvloot.