Vigilant heeft een zee aan mogelijkheden

0

Damen Shipyard Hardinxveld nodigde 24 april alle betrokkenen, mede namens Rederij Engelsman, uit voor de doop en overdracht van de Damen Shoalbuster 3009. Een stijve bries, zonnig strakblauw en een ponton vol toeschouwers waren getuige hoe de Makkumse Esther Adema het sleep- en werkschip Vigilant, in overeenstemming met de betekenis van de scheepsnaam, slagvaardig doopte. 
 

De doop werd verricht door Esther Adema (met bloemen).

Na de vlagwisseling was het party time in de tot grand café getransformeerde werkhal van Damen, waar Rederij Engelsman Towage & Salvage uit Makkum in de bloemen werd gezet en de bard Eduard Hagesteijn musiceerde als vanouds.
Achter de microfoon bedankte Rob Engelsman de makers van de Vigilant en zijn crew voor een mooi resultaat. Bas Gennesse, aan boord van de Vigilant en de Statum zeker zo belangrijk als de voortstuwing, bood uit naam van de bemanning een lichtschipmodel aan, begeleid door de opmerking aan het adres van de baas: “Als je zorgt dat het licht blijft branden, zullen wij wel volgen.”

Helemaal volwassen
De crewleden weet wat ze aan elkaar hebben. Aan de wal staat Marga Brandsma, levenspartner van Rob Engelsman, altijd klaar voor de firma. Zij verzorgt onder andere de administratie, facturering en alles wat met crewwissels te maken heeft, zoals het regelen van visa en tickets en ze staat potentiële klanten als eerste te woord.
De Rob Engelsman die vanuit Makkum begon bij zijn vader op het IJsselmeer, daarna aanmonsterde bij Muller, met de Groenland en Schotland in de Carib en Zuid Amerika ervaring opdeed (“gouwe tijd), voelt zich nog altijd thuis op zee. “Het is er rustig, je weet wat je moet doen. Niets mooiers dan een sleep aan de haak.”
Rederij Engelsman Towage & Salvage betekent ‘worldwide werken met towing, mooring, pushing, anchor handling en dredging support’. Kapitein Bas Genesse heeft van de Vigilant-installatie door de Damen-medewerkers niets gemist; hij was vanaf het begin paraat. “Hoewel deze boot vrijwel identiek is aan de Statum, probeer je details in comfort en techniek toch weer te verbeteren. Nautisch is de Vigilant helemaal volwassen! Geen schip is volmaakt, maar dit komt er dicht in de buurt”, aldus Bas.

Extra dek
De Vigilant is de tweede Shoalbuster (identiek aan de Statum) die door Damen Shipyards Hardinxveld binnen een half jaar aan Rob Engelsman werd opgeleverd. De afmetingen zijn 30,08 x 9,10 x 4,40 meter. Deze Shoalbuster zet met tweemaal 3512 Caterpillar (samen 2460 kW), Reintjes-koppelingen en Promarin-schroeven van 2,25 meter diameter in Van de Giessen Optima-buizen 47 ton trekkracht op de klok!
Met ook nog een Ridderinkhof-lier inclusief 850 meter sleepdraad van 42 millimeter plus nog een 600 meter lange 40 milimeter draad en Heila HLRM 170-3sl kraancapaciteit is de Vigilant multifunctioneel inzetbaar voor elk karwei.
Deze 3009 heeft een extra dek, zoals zijn voorganger, en 175 ton bunkercapaciteit. De machinekamer heeft een inbouw zonder aanmerking en is zo clean als een keuken. Strago installeerde de elektrische equipement, Radio Holland de nautische. Heinen en Hopman leverde de luchtverversingsinstallatie. 
 

(foto’s Johan de Witte)

Eén in voorraad
Damen Shipyards Hardinxveld biedt standaard, maar luistert goed naar de klant: wat functioneel is zit erop. Sterker nog, de navi-blue-white en zwarte Vigilant heeft een zee aan mogelijkheden.
Directeur Jos van Woerkum: “Deze Shoalbuster is de vijfde in de 3009-serie. Als Damen Shipyards willen we zo breed mogelijk zijn in de markt. Tot eind volgend jaar hebben we negentien schepen in onze orderportefeuille, waaronder een motorveerpont uitgevoerd met equipement voor calamiteitenbestrijding. Voor de marine maken we twaalf zogeheten RIB’s, dit zijn 7 meter-boten met waterjets als voortstuwing. Ze worden onder andere gebruikt ter bestrijding van piraterij in de straat van Malakka.”
“Van ieder type Shoalbuster houden we er één in voorraad om in zeer korte tijd te kunnen leveren. Custum-build of turn-key, Shipyard Damen heeft als het moet drijven, voor elk wat wils.”

Ook dit jaar hield de Damen Shipyards Group in Ermelo zijn verkoopdagen met diverse presentaties, waar directies, salesmanagers en project-engineers van de Nederlandse werkmaatschappijen, elkaar treffen om te netwerken en kennis en informatie over beschikbare faciliteiten uit te wisselen. Altijd goed om te weten waar hulp of medewerking voor handen is, met koers op scheepsbouw-efficiency voor klanten en eindgebruikers.

(Johan de Witte)

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.