- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwSarina van vaste lijndienst naar ARA-gebied

Sarina van vaste lijndienst naar ARA-gebied

- Advertentie -

Delen

Jarenlang vervoerde Hugo van der Ham voor de Bossche Container Terminal (BCT) containers van en naar ’s-Hertogenbosch. Met zijn schip Sarina (90 x 11,45 meter), in 2004 afgebouwd bij Govert Smits, kon hij op die route maximaal drie lagen containers vervoeren. De zekerheid van een vaste lijndienst laat Van der Ham nu varen. Hij heeft zijn schip verkocht aan zijn collega De Goeij die het schip omdoopte in ms Caan. Hij besloot een 5208 ton metend containerschip te laten bouwen van 135 x 14,20 meter. Onlangs is bij Koedood, in opdracht van Hendricks Scheepvaart, de afgebouwde Sarina opgeleverd, waarvan de eigenaar verwacht vooral in het ARA-gebied te vinden te zijn.

(foto’s Jan Hoek)

De eerste opdracht is vletwerk van containers van de Johan Friso Haven naar de Maasvlakte. Het betreft een zwaar transport: twee lagen met aluminium geladen containers wegen in totaal 4800 ton. Ik heb voor een interview met Hugo van der Ham afgesproken bij de Johan Friso Haven op het terrein van Steinweg, waar de Sarina op dat moment geladen wordt. Het duurt drie kwartier voordat ik langs de op zijn strepen staande portier ben en met veiligheidsvest- en helm, maar zonder de ook verplichte werkschoenen met stalen neus, de slagboom mag passeren. Hangend aan een hefkraan gaat er af en toe een container boven me langs en ik ben maar wat blij met mijn veiligheidshelm…

Niet lang gewacht
Ontspannen zit Hugo van der Ham in de door Alubouw de Mooy gebouwde stuurhut. Liever had hij op dat moment richting Amsterdam of Antwerpen gevaren met 336 TEU op vier lagen, maar hij moet het even doen met vletten in het Rotterdams havengebied.
“Ik wilde verder investeren en heb bewust gekozen voor nieuwbouw. In november heb ik voor het eerst met Peter Hendricks van Hendricks Scheepvaart gesproken en een maand later was ik op de Chinese werf waar het casco al nagenoeg gereed was. Ik heb dus niet lang hoeven te wachten op mijn nieuwe schip”, vertelt Van der Ham, die als thuishaven Krimpen aan den IJssel heeft. Zijn echtgenote woont en werkt aan de wal; bij het werk aan boord wordt de eigenaar van de Sarina bijgestaan door Kees Schippers uit Ammerstol.
Hugo van der Ham begon in 1994 aan boord van de Sarina bij vader Jan. De naamgever van het schip is de moeder van Hugo. Twee jaar later werd het schip verkocht en ingeruild voor de Camaro (86 x 9 meter). In 1998 werd de Vaarwel er bij gekocht. Beide schepen werden verkocht aan mensen die er op gewerkt hebben.


BCT
Bij Govert Smits werd in 2004 een containerschip van 90 x 11,45 meter afgebouwd, die de plaats innam van de Camaro en de Vaarwel. Het casco werd destijds ook geleverd door Hendricks Scheepsmakelaardij – van de ouders van Peter. De naam Sarina kwam toen weer terug op het schip.
Diverse jaren werd gevaren op ’s-Hertogenbosch voor BCT, sinds 1995 een van de grote spelers op het gebied van intermodaal containertransport en overslag in Nederland. Het bedrijf beschikt over 300 meter kadelengte en een vervoersvolume van circa 105.000 TEU per jaar en een bargecapaciteit van zo’n 600 TEU per dag.
Dat containerschip werd zoals gezegd verkocht en vaart nu verder onder de naam Caan. Van der Ham kocht zijn nieuwbouwschip turnkey bij Hendricks Scheepvaart. “Het was een goed bouwbestek dat op mijn verzoek slechts op details is bijgesteld en aangevuld. Zo zijn de masten wit gespoten en is er behoorlijk wat rvs geleverd door Koedood. Die hebben ook de twee Mitsubishi-hoofdmotoren geleverd van 1278 pk bij 1650 toeren.”

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -