Admiral: Zwijndrechts glorie in Zeebrugge

0

De kust rond Zeebrugge heeft onder alle weersomstandigheden haar charme. Vandaag treffen de toeristen het zeker: het is één groot vriendelijk en zonovergoten plaatje. Een mooie zee, een horizon met een schitterend wolkendek waarop je een complete klas kunstschilders zou kunnen laten afstuderen. Het hoogste woord bij dit tafereel wordt gevoerd door de zeemeeuwen.

De noordkant van de sluis is het gebied met de vele hectares haventerreinen die ingericht zijn voor de afhandeling van allerhande goederenstromen. Havensleepboten hebben zojuist vastgemaakt aan een groot zeeschip en zullen de kolos probleemloos naar de ligplaats loodsen. Een niet aflatende stroom trucks zoekt de juiste terminals voor hun containertrailers om aan te sluiten bij hun wachtende collega’s.
De brug van de grote zeesluis staat als een baken omhoog en is van veraf te zien. Dat komt ons heel goed uit: we weten meteen waar we moeten zijn om aan boord te gaan van de nieuwe bunkertanker Admiral. We zien het schip reeds na enkele minuten naderen. De 18 meter lange giek (van Lagendijk) staat nog in de hoogste stand, ze hebben net een bunker gelost en zijn op weg naar de volgende. De sluis wordt tegelijkertijd binnengevaren door een grote ferry van het type windvanger. Daarmee wordt – optisch gezien – geen recht meer gedaan aan de afmetingen van Admiral.

Namen

In de sluis van Zeebrugge. Vergeleken bij de ferry die meeschut lijkt de Admiral kleiner dan de bunkertanker is.


“En toch zijn het juist de afmetingen van de Admiral die hem zo geschikt maken voor het werk in de haven van Zeebrugge”, zegt Richard Oost. Hij heeft ons kort daarvoor begroet met een joviaal opgestoken arm en aan boord geholpen. De Admiral is sinds enkele dagen in de vaart en Richard is volgens plan een weekje aan boord om te zien of alles naar wens verloopt.
Jan Wennekes en Richard Oost van Commando Holding hebben al eerder tankers in hun vloot gehad. De eerste was de Commander, een 110 x 10,50 meter waarmee hoofdzakelijk op Duitsland werd gevaren. De naam van het schip hebben ze toen meteen veranderd in Commando. Hun tweede tanker was een nieuwbouw; het schip kwam in 2005 in de vaart en kreeg de naam Marinier. Het schip heeft al weer een andere eigenaar en een andere naam. De naam Marinier wordt nu gedragen door één van de drie koppelverbanden, de andere kregen de naam General en Marshal. Ook de zeven vrachtduwbakken blijven met hun naam Soldier in lijn van de gekozen namen. Weer eens iets anders dan een naam van een prinsesje of een componist.

Net op tijd
En hoe de Admiral als bunkertanker een plaats heeft verworven in de haven van Zeebrugge wordt door Richard toegelicht als we even later plaatsnemen op de hoekbank in het door EBR geleverde stuurhuis. De lessenaar werd door Hoogendoorn uitgevoerd in kersenhout.
Jan en Richard werden geruime tijd terug benaderd door Unibarge. Ze zochten een bunkertanker voor de haven van Zeebrugge. Of dat iets voor hen was…
Tijdens de bedenktijd bezochten Jan en Richard de werf van TeamCo. Daar lag een geschikte tanker die reeds voor 75 procent was afgebouwd. Nog net op tijd om wat eigen wensen aan de werf kenbaar te maken. Kort daarna werden twee contracten ondertekend, het turnkey-contract met TeamCo en het contract waarmee Admiral Shipping zich verbond om voor Unibarge de havenbunkers in Zeebrugge te gaan uitvoeren.
De afbouw verliep voorspoedig en in goede harmonie, zowel met de werf als de onderaannemers. Tijdens de open dag hebben ze daarover nog eens goed nagepraat. Nu eens niet met gereedschap, maar met een glas in de hand.

Rood-wit-blauw
Met Richard doen we een rondje over het schip. De Admiral heeft een maatvoering van 86,00 x 9,60 x 3,15 meter en is goed voor 1695 ton. Het schip is uitgerust met een dekleidingsysteem van VeKa waarbij alle leidingen dubbel zijn uitgevoerd. Het schip heeft zes tanks voor stookolie en gasolie en beschikt over een blendinstallatie. De tanks hebben elk een inhoud van 310 m3. De twee EPS Bornemann stookoliepompen hebben een capaciteit van 250 m3 per uur. De twee gasoliepompen variëren van 50 tot 200 m3 per uur. De laad- en loscapaciteit bedraagt 500 m3 per uur.
In de machineruimte op het voorschip zien we de verwarmingsinstallatie van Heatmaster, een stuurrooster van Van Wijk (1000mm 290 kW) en twee Cummins QSX generatorsets (van 140 kVA respectievelijk 525 kVA). In de machinekamer op het achterschip kijken we onze ogen uit: wat een grote ruimte. Koedood plaatste een Mitsubishi van 1278 pk bij 1600 omwentelingen.

De lessenaar is gemaakt door Hoogendoorn.

Ondertussen zit het schutten er bijna op en moeten wij zien dat we weer op tijd van boord zijn. De Admiral heeft nog een druk en afwisselend programma te gaan: nog drie bunkers, in grootte variërend van 40 tot 600 ton. Maar dat zal geen enkel probleem opleveren, het is een geweldig uitgerust schip dat volledig op zijn taak is berust. Even later zien we de Admiral uit de sluis naar buiten gaan. Het rood-wit-blauw uit Zwijndrecht wappert in Zeebrugge.

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.