Een compacte, basic, tijdloze en zeer werkbare bulkcarrier binnen de grenzen van 3.000 ton en een lengte van 90 meter. Dat is de Eco Trader, door Royal Bodewes in Hoogezand ontworpen en in serie gebouwd voor Arklow Shipping. De reder zet deze schepen in voor transport van stukgoed en bulk in Noordwest- en Zuid-Europa.
Na de Arklow Vale eind 2015, de Arklow View begin 2016, de Arklow Valiant medio 2016 en de Arklow Valley eind 2016, leverde de werf deze maand nummer vijf op: de Arklow Valour. Er volgen de komende anderhalf jaar nog vijf.
Eenvoudig
De Eco Trader is 86,90 meter lang en 15 meter breed. Met een tonnage van 2.999 blijft het schip exact binnen de eisen die de reder stelde.
Vanwege de gewenste optimalisatie van ruimvolume bij minimale tonnage en lengte zocht de reder naar een door de wol geverfde werf met kundige en ervaren scheepsbouwers en engineers. Royal Bodewes heeft dit vakmanschap in huis. De engineers van de werf werkten bij de ontwikkeling overigens samen met het MARIN in Wageningen.
Uitgangspunt voor het ontwerp was een degelijk, compleet, compact en zo eenvoudig mogelijk uitgevoerd schip – zonder overbodige techniek, met het oog op minimale bouw- en onderhoudskosten. Het leverde een uitstekend werkbare en onderhoudsvriendelijke bulkcarrier op. Dankzij het bijzonder efficiënte onderwaterschip is de weerstand en daarmee het brandstofverbruik minimaal. De oliegestookte MAK 6M25 hoofdmotor levert 1.740 kW vermogen.
Luisteren
Rederij Arklow baseerde de keuze voor Royal Bodewes volgens Martijn Beunk van de werf op ervaringen uit het verleden. De reder heeft toen al ervaren dat de Hoogezandster werf specialist is in het bouwen van compacte schepen binnen specifieke wensen en eisen van de klant.
“Bovendien heeft deze reder toen al ervaren dat wij goed luisteren, proactief anticiperen, denken in oplossingen en flexibel zijn. Een schip bouwen doe je met elkaar; daarom is optimale samenwerking en communicatie binnen de driehoek rederij-werf-leveranciers essentieel. In dat kader werken wij volledig transparant: wij laten zien wat we doen en waarom we het zo doen.”
Ballastwater
De Arklow Valour is vrijwel identiek aan de eerste vier minibulkcarriers uit deze reeks. Het grootste verschil met de eerste drie is dat dit schip – net als de Arklow Valley – is voorzien van een reinigingsinstallatie voor ballastwater, zoals verplicht is voor alle zeeschepen met kiellegging sinds 1 januari 2017. Hoewel de kiel van dit schip ruim vóór die datum is gelegd, liet de reder toch al een Ocean Guard Ballast Water Management System installeren door de firma Reikon om klaar te zijn voor de toekomst.
Beunk prijst de onderaannemers waarmee de werf samenwerkt bij de bouw: “Het is een geweldig team bedrijven en vakmensen. Met elkaar zorgen wij ervoor dat de bouw snel en efficiënt verloopt, geheel volgens de afgesproken tijdsplanning.”
Een van die onderaannemers is Verhaar Omega, dat een OFP1000 tunnelboegschroef leverde met een vermogen van 300 kW bij 1.650 toeren en een schroefdiameter van 1000 millimeter. “De beste prijs voor een goed product”, vertelt directeur Dick-Jan de Blaeij van Verhaar Omega over de keuze van de werf voor de OFP1000. “De samenwerking is prima verlopen.”
Rolls-Royce
Rolls-Royce droeg bij aan de bouw van de Arklow Valour en diens zusterschepen met de levering van SR-642-FCP stuurmachines. Een machine uit de SR-serie waarvan Rolls-Royce wereldwijd inmiddels meer dan 5500 leverde.
“Rolls-Royce is op verzoek van de scheepswerf, op basis van eerdere ervaring bij voorgaande projecten, betrokken bij dit project en de bouw van deze reeks”, vertelt Commercial Marine Sales Manager Tim van Toor van Rolls-Royce Benelux.
“Rolls-Royce heeft ruime ervaring binnen de maritieme industrie. Voor dit project en tevens de gehele reeks is de Rolls-Royce SR-642-FCP geselecteerd als meest optimale stuurmachine vanwege het lichte gewicht, compacte formaat, de lange levensduur en het feit dat inbouw van deze unit zeer eenvoudig is. Rolls-Royce werkt de laatste jaren op een zeer professionele en plezierige manier samen met Royal Bodewes.”