Met de ingebruikname van de gloednieuwe Sunrisetanker Lotti Burmester breidt de Luxemburgse rederij Christoph Burmester de dubbelwandige tankervloot verder uit. Van de twaalf schepen die Christoph Burmester in de vaart heeft – elf eigen tankers en een gecharterd koppelverband – is nu de helft dubbelwandig. Hiermee bereidt eigenaar Christian Büchting zijn bedrijf voor op de ophanden zijnde dubbelwandigheidseisen van eind 2018. Of er vóór die datum nog meer nieuwe Burmesters in de vaart komen, is nog even de vraag; er zijn nog geen handtekeningen gezet.
Van de zes dubbelwandige tankers met alle de achternaam Burmester op de boeg zijn er vijf gebouwd op de werf aan het Winschoterdiep. Toen Büchting plannen ontwikkelde voor de bouw van wederom een nieuwe tanker ter vervanging van de Paul Burmester – zijn 44 jaar oude tanker waarvan de klasse afliep – ging hij dan ook alleen maar om tafel met Daniel Gausch en Christian Hochbein, de tweekoppige directie en eigenaars van GS Yard. Ze waren er betrekkelijk snel uit en slechts zes maanden later voer de Lotti Burmester over het Eemskanaal door het besneeuwde Groninger landschap richting de Eems voor de proefvaart.
Pünktlich
De keuze voor GS Yard is in de eerste plaats gebaseerd op vertrouwen. Dit vertrouwen in elkaar bouwden werf en rederij in het verleden op tijdens eerdere bouwprojecten. Büchting: “De kwaliteit en betrouwbaarheid van de schepen is uitstekend, we hebben weinig te maken met uitval of andere problemen. Bovendien ervaren wij de samenwerking als bijzonder prettig. De werf levert pünktlich op tijd.”
Minstens zo zwaarwegend was voor Büchting echter de keuze voor de bouw van opnieuw een Sunrise-tanker. Met deze lichtgewicht-serie onderscheidt GS Yard zich nogal in de markt. Bepaalde cascodelen van de Sunrise kunnen aanzienlijk dunner worden uitgevoerd dankzij gebruik van de hoogwaardiger en sterkere staalsoort DM36. Dit brengt een aanzienlijke gewichtsbesparing met zich mee, wat resulteert in behoorlijk wat meer laadvermogen en minder brandstofverbruik dan schepen van vergelijkbare grootte.
“Voor ons weegt het grotere laadvermogen het zwaarst”, vertelt Büchting. “Wij nemen 150 tot 180 ton meer lading mee dan schepen van dezelfde lengte en breedte. Dat scheelt nogal.”
Laag water
Momenteel is het extreem laag water op de Rijn. Dan komt er nog een ander voordeel van het Sunrise-concept om de hoek kijken: de geringe diepgang. Dankzij dubbelschroefs aandrijving door relatief kleine schroeven van 1,30 meter – tegenover de gebruikelijke 1,60 meter voor type C-tankers – is de diepgang gering.
Büchting: “Momenteel varen wij met ons kanaalschip, de Sunrisetanker Georg Burmester, in Zwitserland de Rijn op. We nemen evenveel lading mee als elk groot binnenvaartschip, maar varen aanzienlijk goedkoper, mede dankzij het zeer gunstige brandstofverbruik van de Volvo Penta-motoren. Dit verbruik ligt toch al snel 20 procent lager dan van tankers van vergelijkbaar formaat. Deze schepen verschaffen ons een uitstekende concurrentiepositie.”
Büchting was overigens nauw betrokken bij de ontwikkeling van het type. Hij was in 2012 de trotse eigenaar van de eerste Sunrise ooit, de Georg Burmester. Niemand heeft dus meer werkervaring met dit scheepstype dan hij. Die ervaringen deelt hij sinds het eerste begin met de werf. Zijn bevindingen liggen mede ten grondslag aan verdere optimalisatie van dit scheepstype.
Die optimalisatie zit overigens louter in details. In hoofdlijnen is Büchting zeer goed te spreken over zijn Sunrise-vloot. Zijn zeer overtuigde keuze voor opnieuw een Sunrise is in dat opzicht veelzeggend.
Familiebedrijf
Christoph Burmester is een familiebedrijf. De rederij vindt zijn oorsprong in 1935 toen de nog jonge Christoph Burmester uit Lauenburg aan de Elbe voor 10.000 Duitse Mark de in 1892 gebouwde aak Charlotte kocht van Ludwig en Paul Burmester. Dit gebeurde bij de overname van Firma L. & P. Burmester Lauenburg door Johannes Mewes uit Hamburg.
Hiermee legde hij de basis voor wat nu, ruim tachtig jaar later, een florerende rederij is met twaalf tankschepen in de vaart. Na de Nicole Burmester – genoemd naar Büchtings echtgenote – is de Lotti Burmester de tweede in de geschiedenis van het bedrijf met een vrouwennaam op de boeg.
Naamgeefster is deze keer Büchtings moeder Charlotte. Zij moet wel toestaan dat haar naam enigszins is verbasterd. “Wij wilden graag een wat vlottere, moderne naam”, vertelt Nicole Büchting.
TankMatch
Net als met mts Nicole Burmester, mts Tom Burmester en mts Georg Burmester gaat Christoph Burmester met de Lotti Burmester op contract varen voor bevrachter TankMatch. TankMatch is specialist in vervoer en opslag van minerale olieproducten, vloeibare chemicaliën en gassen en duurzame vloeibare producten per binnenvaart- en zeeschip en over spoor voor industrie in heel Europa.
Niet alleen de bevrachter is dezelfde, ook voor het overige is de Lotti Burmester nagenoeg identiek aan het zusterschip. Alleen de verschansing is verlaagd van 900 naar 500 millimeter in verband met beter radarbereik en zicht met de verstraler voorop.
Op de vraag of Büchting zelf ook op zijn nieuwe aanwinst gaat varen, begint hij te glimlachen: “Ik heb zelf nooit als kapitein gevaren, heb alleen mijn sportvaarbewijs. Maar momenteel ben ik bezig met het halen van mijn Elbepatent. Dat hoop ik in april binnen te hebben. Zelf blijf ik in principe werkzaam vanaf de wal, met het managen van onze twaalf schepen. Maar als ik mijn Elbe-patent heb, kan ik ook een keer inspringen in geval van nood.”