Vlak voor Kerst vertrok de Esnaad 229 naar Abu Dhabi. Half januari legde de Esnaad 230 met succes de sea trials af. Het waren de laatste twee schepen uit een serie van tien Platform Supply Vessels die Shipyard De Hoop de afgelopen twee jaar leverde aan Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC). Internationaal heeft de werf zich met deze bijzondere schepen in de kijker gespeeld.
‘Esnaad’ betekent ondersteuning. De Platform Supply Vessels (PSV’s) worden ingezet door de werkmaatschappij ESNAAD, een onderdeel van de ADNOC Group. De 70 meter lange alleskunners verrichten uiteenlopende werkzaamheden voor de offshore olie- en gasvelden van de Verenigde Arabische Emiraten. Ze zijn hoofdzakelijk bestemd voor bevoorrading, maar zijn ook geschikt voor stand-by diensten en brandbestrijding.
One-stop-shop
Shipyard De Hoop kreeg de opdracht na een openbare inschrijving. ADNOC oordeelde dat het Nederlandse bedrijf “het meest technisch geavanceerde ontwerp tegen concurrerende voorwaarden kon leveren”.
De Hoop was verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw van de casco’s en de afbouw. “Dat is het voordeel van ons one-stop-shop-concept”, zegt CEO en eigenaar Patrick Janssens. De productie was verdeeld over de twee werven van De Hoop in Lobith en Foxhol. Om beurten leverden de locaties een schip op.
De schepen zijn 70,40 meter lang en 15,80 meter breed en op meerdere vlakken vernieuwend voor het beproefde PSV-ontwerp van De Hoop. “Het is een compact ontwerp. We zijn er trotst op dat we alle functionaliteiten en voorzieningen in die 70 x 16 meter hebben weten te realiseren. Normaal zijn vergelijkbare schepen 20 tot 30 procent langer.”
De vaartuigen voldoen aan de zware operationele voorschriften en milieueisen voor het werken in de Arabische Golf. Ze kregen de hoogst mogelijke ERN-score van DNV (Environmental Regularity Number). Die bevestigt het optimale gebruik van alle voortstuwers en de minimale kans op (problemen door) een enkelvoudige storing.
Windtunnel
De dieselelektrische voortstuwing van het schip bestaat uit twee azimuth thrusters (2 x 1.250 kW) in het achterschip en drie boegschroeven (3 x 600 kW) voor. De rompvorm onder de waterlijn is geoptimaliseerd om de weerstand te verminderen. Daardoor is een operationele snelheid van 13 knopen mogelijk ondanks het bescheiden vermogen.
“Het brandstofverbruik is zeer laag”, vertelt Janssens. “Daar is het schip ook op ontworpen. Niet alleen het onderwaterschip, maar ook boven de waterlijn. De luchtweerstand is veel lager dan op soortgelijke schepen. Daarvoor hebben we onder meer tests gedaan in een windtunnel.
Die lage luchtweerstand is gunstig in de DP-modus. Tijdens dynamic positioning is de belasting van het boordnet aanzienlijk lager dan men in de offshore gewend is. De PSV gebruikt de DP-modus tijdens het laden en lossen bij booreilanden en productieplatforms om stationair op zijn locatie te blijven.
Het schip heeft drie generatorsets van 1.600 kW per stuk. Die worden aangedreven door mediumspeed diesels en voorzien de voortstuwing en de overige verbruikers van stroom. Het hoge redundantieniveau garandeert dat het schip volledig operationeel blijft, zelfs als één volledige generatorset buiten werking is.
Comfort voor bemanning
Shipyard De Hoop heeft veel ervaring met luxe riviercruiseschepen. Die knowhow kwam ook nu van pas. Voor de accommodatie van de bemanning zijn de strenge eisen van Lloyd’s Rules for Crew Accommodation Comfort gehanteerd. Voor de kenners: De Esnaad-schepen kregen de hoge CAC3-notatie.
De op het voorschip gelegen opbouw biedt plaats aan 28 bemanningsleden. Er zijn 1- en 2-persoonshutten, die allemaal een eigen badkamer hebben. De ruime accommodatie is voorzien van een geoptimaliseerd luchtbehandelingssysteem en tal van faciliteiten om de bemanning een hoog comfortniveau te bieden. Zoals ruime kantoren, eetzalen, verblijfs- en recreatieruimten, een keuken, een wasserij, opslagruimten en een gebedszaal.
De brug heeft de volledige breedte van het schip om rondom optimaal zicht te garanderen en is uitgerust met een uitgebreid pakket navigatie- en communicatieapparatuur. De brugvleugels zijn in de brug geïntegreerd en beide voorzien van een bedieningsconsole, waarmee alle relevante functies van het vaartuig kunnen worden bediend.
Intensief
Nu het intensieve project bijna afgerond is, kijkt Patrick Janssens trots terug op de prestaties van zijn medewerkers. Op technisch en organisatorisch vlak heeft Shipyard De Hoop laten zien waartoe de werf in staat is.
Een tegenvaller was dat tijdens het traject enkele toeleveranciers failliet gingen. Desondanks heeft De Hoop dat kunnen opvangen. “Ondanks de financiële consequenties en het extra werk dat erbij kwam kijken. Dat zorgde helaas voor een rauw randje.”
Maar de reacties van opdrachtgever ADNOC over de prestaties van de Esnaad-PSV’s zijn zeer positief. “De eerste schepen varen inmiddels al een jaar. En ze voldoen uitstekend om hun taken – en méér – uit te voeren.”
Ook van andere offshore-bedrijven krijgt Janssens complimenten. Er is ook van diverse kanten interesse getoond voor dit ontwerp. De Hoop had al een goede reputatie in dit segment – die is met dit project alleen maar versterkt.
foto’s: Shipyard De Hoop