- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsVereniging Schuttevaer integreren in KBN is geen eenvoudige zaak

Vereniging Schuttevaer integreren in KBN is geen eenvoudige zaak

- Advertentie -

Delen

De fusie van BLN-Schuttevaer en CBRB naar één organisatie (KBN) is in volle gang. De Binnenvaartkrant sprak hierover met KBN-voorzitter Paul Goris. Aanleiding voor het gesprek is een ingezonden brief waarin oud-BLN-Schuttevaer-bestuurslid en voorzitter van SchippersVereniging Schuttevaer afdeling Zuid Oost Nederland Henry Mooren (ms Spes Nova) kritiek uit op het fusieproces. Paul Goris is directeur van de International Dry Bulk Terminals Group en is in die functie momenteel in de VS. Hij maakt graag tijd om te reageren op de brief van Mooren.

“De handtekeningen voor een fusie zetten is één, twee organisaties integreren is iets anders, een uitdaging waar we hard mee bezig zijn”, aldus Paul Goris.
Met name de integratie van de vereniging Schuttevaer heeft veel voeten in de aarde. “Aan de ene kant willen we de eigenheid van de vereniging behouden, maar tegelijk volledig integreren omdat het belangrijk is voor het nautisch-technisch beleid van KBN. Met het bestuur van Schuttevaer bespreken we die inrichting. Ik begrijp dat er veel onduidelijkheden zijn over wat dit betekent, maar we zijn druk bezig dit op te lossen, zodat het aansluit op de organisatie.” 

» Lees hier ingezonden brief van Henry Mooren.

“Bij veranderingen in zo’n organisatie zijn er altijd mensen die afhaken. Ik vind het jammer dat een oud-bestuurslid van Schuttevaer zich zo negatief uitlaat. We zijn aan het bouwen met mensen die beseffen dat één grote organisatie een enorme plus is. Welwillende ondernemers begeleiden in een werkgroep onder leiding van Erik Schultz en Eric van Viersen de integratie en aansluiting van de vereniging in de organisatie.”

Financiën

“Het betekent ook dat de finan­ciële huishoudingen van de twee fusie-organisaties gezond voor de lange termijn moeten integreren. Dat loopt goed – in het eerste kwartaal van 2023 verwachten we daarmee naar buiten te kunnen treden. Er is veel werk aan de winkel en soms denk ik dat we te veel bezig moeten zijn met de eigen winkel. Inderdaad vertrekken sommige medewerkers. Dat betreuren we, maar we zijn ook al in gesprek met nieuwe mensen.”

De integratie van Schuttevaer heeft ook een fiscale component die zich niet eenvoudig uit laat leggen. Paul Goris: “Van de fiscus mag je als brancheorganisatie geen privépersonen servicen. Doe je dat toch, dan verlies je de BTW-vooraftrekmogelijkheid. Bij volledige integratie van met name de regionale afdelingen van de vereniging Schuttevaer komen ook de B- en C-leden mee, maar dat gaat dus niet zomaar. Dat mag niet ten koste gaan van het werk van nautisch-technische vrijwilligers voor KBN.” 

“De vereniging en KBN moeten goed aansluiten, zodat de lobby voor de ondernemers wel doorgang kan vinden. Het meer sociale werk hoort bij Schuttevaer, dus dat moet doorgezet worden.”

Over de lobby schrijft Henry Mooren dat er te weinig contacten met ‘Den Haag’ zijn. Dit ontkent Paul Goris. “Er zijn genoeg contacten met Den Haag, maar dat gebeurt heel discreet.”

Hij hekelt ook de opmerking van Mooren dat het Landelijk Instituut Vertrouwenspersonen is ingeschakeld en er met de aanbevelingen niets wordt gedaan. “Dit betrof een oude zaak van BLN-Schuttevaer en waar mogelijk zijn aanbevelingen al overgenomen. KBN stelt een vertrouwenspersoon aan van een externe organisatie.”

Zichtbaarheid

Voor de buitenwereld is de fusie nog niet goed zichtbaar, onder andere doordat de website van KBN nog niet af is. “We hebben geen budget à la Shell. We moeten elke euro afkomstig van de leden zo goed mogelijk besteden. Dat was ook de reden dat de organisaties wel moesten samengaan. ‘Stand alone’ ging het financieel niet meer. Het is juist nu des te
belangrijker dat de leden ons blijven steunen.” 

Het was onmogelijk van de ene op de andere dag als één organisatie verder te gaan. Er
waren onder andere uitlopende huurcontracten voor de twee vestigingen in Zwijndrecht en Rotterdam. Bovendien moest de vestiging in Zwijndrecht worden verbouwd en ook die verbouwing moet opnieuw worden gebudgetteerd omdat de bouwkosten zijn gestegen. 

“Ik verwacht dat we einde van eerste kwartaal, begin tweede kwartaal bij elkaar zitten in Zwijndrecht. We hunkeren daar echt naar. Het is dus echt niet zo dat we zaken op z’n beloop laten. Het blijft een uitdaging, het samenvoegen van de twee verschillende systemen.” 

“Gelukkig merk ik dat de bestuursleden van beide organisa­ties er samen aan werken om er één team van te maken. Ook op dat vlak maken we stappen – ik denk dat we integraal op één lijn zitten.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -