Het was op 6 april 2022 dat Koninklijke BLN-Schuttevaer en Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart opgingen in een nieuwe fusievereniging. Een bescheiden deel van de leden voelde zich geroepen aan de stemming mee te doen en een voorbereiding van drie en een half jaar ging over in een uitwerking van diverse intenties, die waren opgenomen in het fusievoorstel en in de oprichtingsakte.
Inmiddels is de vereniging ruim zeven maanden onderweg en in de Algemene Vergadering van 25 november 2022 zal worden (en als u dit leest na deze datum, is) medegedeeld hoe het ervoor staat.
Zij die door een ongekleurde bril mogen kijken zien dat er op de ‘werkvloer’ inzet wordt getoond, maar ook dat er grote zorgen zijn. En is de organisatie nog wel van de leden? Er zijn vraagtekens omtrent de bestuurscultuur en in het kader van het fusieproces is het tempo van het afwikkelen niet hoog.
Wat wordt er gedaan aan:
• het vertrek van belangrijke dossierhouders
• de ondersteuning van de ledengroepen
• de openstaande vacatures
• de aanstelling van senior en junior medewerkers op de beleidsdomeinen
• het geringe aantal contacten met politici
• de profilering van de vereniging
• de ledenbinding en de ledenwerving
• de realisatie van een stabiele en harmonieuze werkomgeving voor de personeelsleden
• het afscheid van een grote contractpartner
• de eenzijdig of onvolledig uitgewerkte website?
Waarom wordt:
• de samenvoeging steeds uitgesteld
• een deel van de interne financiële afhandelingen op zijn beloop gelaten
• het rapport met de aanbevelingen van het LIVP (Landelijk Instituut Vertrouwenspersonen) niet opgepakt om rust te creëren voor de medewerkers
• de wijze waarop de organisatie wordt geleid niet tegen het licht gehouden
• er weinig waardering getoond voor de belangen van CBOB en SchippersVereniging Schuttevaer en voor de inzet van ruim honderd vrijwilligers
• het hen vrijwel onmogelijk gemaakt het gebruikelijke bestuurswerk te verrichten
• er een arbeidsgeschil via een juridische weg beslecht?
Mag bovenstaande niet leiden tot antwoorden dan is dat een keuze, maar onveranderd blijft de wens over te gaan tot een gezonde overweging, en tot een verandering van het gevoerde beleid, in het belang van de ondernemers in de binnenvaart, in het belang van de medewerkers, in het belang van mensen.
Henry Mooren,
ms Spes Nova
voorzitter SchippersVereniging Schuttevaer afdeling Zuid Oost Nederland