- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwVan Loon Shipping heeft er een ‘man’ bij: mts Raadsman

Van Loon Shipping heeft er een ‘man’ bij: mts Raadsman

- Advertentie -

Delen

Sinds vorige maand heeft Van Loon Shipping er een ‘man’ bij: mts Raadsman. De 110 meter lange en 11,40 meter brede tanker maakt sinds half mei deel uit van de vloot, die nu uit acht schepen bestaat: zeven tankers en een riviercruiseschip.

De Raadsman kwam er op initiatief van Bart van Loon, die net als zijn broer Niels en zus Jasmijn alweer jaren deel uitmaakt van het familiebedrijf. Dat werd in 1987 door hun ouders Arjan en Willeke van Loon opgericht. Met de vorig jaar in de vaart gekomen riviercruiser The Gentleman is er ook een tak in de cruisevaart.

Zelf afbouwen

“Omdat we in de tankvaart ook jonge schepen wilden behouden, dachten we toch weer een tanker te laten bouwen. Maar het moest er een worden waar we alle markten mee op kunnen, gezien de hoeveelheid schepen die er nog aan komen. Het is een schip geworden dat flexibel is vanwege zijn afmetingen, met laag water nog een goed draagvermogen heeft en qua uitvoering geschikt is voor verschillende vloeibare ladingsoorten. We zijn gaan kijken wat het zou gaan kosten als we de afbouw in eigen beheer zouden doen.”

Bart pakte het bestek van het laatste schip erbij: de Talisman, waarop hij tot die tijd nog zelf als kapitein voer. Net als dat schip moest het weer een casco van RensenDriessen worden, zo was al snel duidelijk.

“Ik ben gewoon gaan kijken wat allemaal op dat schip zit en wat de kosten zijn. Dus ik ben langs leveranciers en onderaannemers gegaan. Voor de motoren, het stuurhuis, de elektriciteit… alles heb ik ontleed. Die cijfers heb ik in een Excel-bestandje verzameld en dat hebben Niels en ik bij mijn vader onder de neus geschoven. Samen met de prijzen van twee goede afbouwwerven.” Zelf afbouwen was waarschijnlijk iets gunstiger.

Arjan gaf groen licht. Hij stond Bart en Niels uiteraard met raad en daad bij. Broer Niels ging regel­matig mee naar onderhandelingen met leveranciers en onderaannemers. Bart: “Vier oren horen meer dan twee. M’n broer heeft de laatste twee maanden volop meegewerkt. En nu draaien we samen, om en om een week, als kapitein mee op de Raadsman. Tot augustus, om de jongens te instrueren hoe alles werkt – het schip uitleggen en goed overdragen.”

Mts Raadsman. (foto Maritime Filming Group)

Biocomponenten

Het Chinese casco arriveerde eind 2024 in Nederland. De afbouw startte in januari. De proefvaart was op 15 mei.

Zo kwam er na de Talisman (2020) toch een zevende tanker. En natuurlijk eindigt de naam ook nu op ‘-man’. De Raadsman is toch anders geworden. Het schip is gebouwd om biobrandstoffen en componenten voor biodiesel te vervoeren, zoals FAME en UCO (Used Cooking Oil, afgewerkt frituurvet).

“Het schip vaart voor BFT, voor ons een nieuwe partner. Zij zijn een van de koplopers in die markt. Het schip is uitgerust met een ketel. Zodoende kunnen we onze lading verwarmen. En we kunnen ook onze ladingtanks zelf schoonmaken, met ingebouwde butterwash-machines. UCO vaar je soms een paar maanden achter elkaar. Als we willen omschakelen naar een andere lading, gaan we wassen en bestellen we een vrachtwagen van BFT… Daar kunnen we het waswater naartoe pompen en vervolgens ventileren we de tanks droog.”

“We kunnen met de Raadsman in principe alle kanten op. Hij is nu geschikt voor biocomponenten, maar we hebben bewust gekozen voor meer opties. Het schip heeft een dubbel leidingsysteem. Normaal gesproken is dat niet nodig met dit soort schepen. Maar stel dat de markt verandert, dan kunnen wij de tanks laten stralen en coaten en gaan we verder als een licht chemie schip. Daar is een dubbel leidingsysteem eigenlijk wel een must.”

De Raadsman beschikt over acht tanks. Het laad­vermogen is 3.031 ton.

Het Plaatje

De afbouw vond plaats op Het Plaatje in Sliedrecht, samen met Oonincx Scheepsonderhoud. Dat Werkendamse bedrijf, bekend van scheepsafbouw en dekleidingsystemen, huurt daar een kade. “Het was eigenlijk een simpele zandvlakte. Er was helemaal niks. Maar er zijn allemaal containers neergezet voor onderaannemers. En Jaap Oonincx heeft ook voor een toilet­gebouw gezorgd.”

De familie Van Loon kende Jaap Oonincx van kleine reparaties op de eigen schepen. Dat hij nu de machine­kamers en het leidingwerk installeerde en met zusterbedrijf DWP de ladingpompen leverde, is goed bevallen. “We hadden en hebben veel vertrouwen in Jaap. Hij heeft zelf ook gevaren en is een heel technische man. Hij is een aanpakker.”

De Raadsman is meteen gaan varen. De doop staat gepland voor december. “Die doen we samen met de doop van The Nobleman, ons tweede cruiseschip. Dat is in november klaar.”

Door Martin Dekker

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -