Op 30 mei is de Riviera Radiance uit Hardinxveld-Giessendam naar Boedapest vertrokken waar de gasten voor de eerste Donaucruise aan boord gingen. Enkele dagen eerder werd op Initium, de afbouwlocatie van Scylla, nog druk gewerkt om de laatste zaken in orde te maken op het schip voor Riviera Travel.
“We zijn heel ver, maar er zijn nog heel veel kleine dingetjes die allemaal nog afgewerkt moeten worden”, zegt technisch directeur Robert Reitsma als hij dinsdag 27 mei voor het interview het Scylla-kantoor komt binnenlopen.
“Toen ik gisteren aan boord kwam, werd ik naar de keuken geroepen. Daar kwam water uit het plafond. Er stonden mensen van de biertapinstallatie bij. Er was een waterleiding lek. Nou is bier essentieel voor de gasten; dus er moest meteen actie worden ondernomen, haha. We hebben de plafonds opengelegd en gelukkig vonden we snel de plek waar een schroef door de leiding heen was gegaan.”
Tijdsdruk
“Het is gebruikelijk dat je dat soort zaken pas merkt als apparaten worden aangesloten”, gaat Robert verder. Normaal gesproken is dat moment al twee weken vroeger in het afbouwproces, maar door de vertraagde levering van het casco van een van de eerdere schepen dit jaar liep Scylla achter op het normale schema.
“Gewoonlijk zijn we de laatste twee weken eigenlijk bezig met schoonmaken, personeelstraining, misschien nog de laatste schilderijtjes ophangen en een paar dingetjes oplossen die je nog tegenkomt. Maar dan is eigenlijk 95 procent van de mensen van boord af… en alweer begonnen aan het volgende project.”
Nu was het tot de deadline druk met klussen en mensen op de Riviera Radiance. “Er is nu meer tijdsdruk en dan worden die eigenlijk kleine issues spannender. Maar uiteindelijk is ook die lekkage bij de biertapinstallatie heel professioneel en keurig opgelost. Alles is weer gefikst.”
“Dit is het laatste schip waar qua tijd nog zo’n druk op stond”, aldus Robert. “Bij het volgende, waar we dus al aan begonnen zijn, zit de planning alweer een stuk beter in elkaar.” Dat is de Lumière, die op de Rhône gaat varen en in oktober klaar moet zijn.
Riviera Travel
De Riviera Radiance is het tweede schip dat Scylla dit jaar voor Riviera Travel realiseerde. De Britse touroperator is al jaren klant en heeft meerdere geheel naar wens gebouwde schepen van Scylla varen.
“Eigenlijk had het schip twee weken geleden klaar moeten zijn om de eerste verkochte reizen door te kunnen laten gaan”, vertelt Robert. Gevolg is dat Scylla de opdrachtgever voor die inkomstenderving heeft gecompenseerd. “Daarnaast wil je zoiets ook niet voor je reputatie. Maar goed, je kunt met je kop door de muur heen willen… Dat helpt niet.”
Zoveel inzet
“Dan mag ik alleen maar dankbaar zijn dat de mensen hier die het schip bouwen – de voormannen, de mensen aan boord, de bedrijven – zoveel inzet tonen om het allemaal voor elkaar te krijgen. Die hebben echt wel veel uren gemaakt, hoor. Dan ben je blij dat je met die partijen een lange relatie hebt en dat ze voor je klaar staan.”
Over het resultaat is Robert meer dan tevreden. De Riviera Radiance is het wachten meer dan waard. “Ja, super gewoon. Aan de kwaliteit is niet getornd. Ook op de Riviera Radiance zie je dat de schepen in onze vloot niet gebouwd zijn om er alleen in het begin mooi uit te zien. Na vijf of tien jaar zijn ze dat nog steeds. Dankzij de keuze voor goede, luxe en duurzame materialen.” Dat geldt zowel voor het nautische gedeelte als voor de inrichting.
Na de in april opgeleverde Riviera Rose is dit het tweede Scylla-schip dat is uitgerust met MAN-motoren. Ze functioneren prima op de ‘Rose’, vertelt Robert. “De MAN-motor vind ik echt een motor van deze tijd: zuinig en compact. We zijn ook blij met de support van Dolpower en MAN Rollo.”
Extra grote suites
Als uitgangsbasis voor de Riviera Radiance heeft Scylla de eigen VIVA TWO en VIVA Enjoy gebruikt. Het riviercruiseschip is 135 meter lang en 11,45 meter breed.
De configuratie van de kamers is aangepast. “Er is nog een aantal extra grote suites bijgekomen waardoor het aantal van 190 gasten naar 182 is gegaan. Op verzoek van Riviera Travel hebben we van acht kamers vier suites gemaakt.” Deze Grand Suites zijn 32 vierkante meter groot.
“We hadden eigenlijk al zeer mooie suites op de VIVA Enjoy en de VIVA TWO. Zij wilden nog een luxere categorie daarboven. Die grote suites hebben bijvoorbeeld ook een balkonnetje waar je echt buiten kan zitten.”
“Dit type schip is gemaakt voor een breed vaargebied: van Nederland tot aan de Zwarte Zee. In eerste instantie gaat het schip nu naar de Donau toe en het zal daar de rest van de seizoen varen. In de wintermaanden komt het weer terug naar Nederland.”
Donau
De Donau is een bij cruisetoeristen geliefde rivier, weet Robert: “Een rivier waaraan veel hoofdsteden liggen. Wenen, Bratislava en Budapest zijn er al drie die dicht bij elkaar liggen. Dat zijn geweldige steden om te bezoeken en tijdens een cruise worden ze gekoppeld aan kleinere steden. De bevaarbaarheid van dat stuk van de Donau is bovendien zeer goed, want dat eigenlijk met sluizen gekanaliseerd.”
In de beginfase van de oorlog in Oekraïne meden toeristen de Donau, maar nu wordt er weer volop geboekt. “De onrust is geen belemmering meer. Het lijkt of mensen dat meer relativeren.”
Het gaat sowieso goed met de riviercruisesector. “Ja, je merkt een rebound van de coronaperiode. Op twee vlakken: de toerist die weer op vakantie wil na twee jaar opgesloten te zijn geweest en de bedrijven die de markt zien terugveren en na de jaren dat ze niet konden groeien nu bewust extra investeren. Dat zie je niet alleen bij ons, maar ook bij de concullega’s in onze branche.”
Leven in het schip
Robert reisde naar Boedapest om getuige te zijn van de eerste afvaart van de Riviera Radiance. “Ik vind het altijd een bijzonder moment als de bemanning de eerste gasten aan boord ontvangt. We hebben de gebruikelijke festiviteiten van de oplevering van een nieuw schip geskipt vanwege het tijdgebrek. Jammer, want dat willen we altijd vieren met onze opdrachtgever en de bedrijven en mensen die het schip samen met ons hebben gebouwd. Want werken is leuk, maar je moet ook met elkaar de dingen vieren en trots zijn op wat je samen voor elkaar hebt gekregen.”
“Het blijft uiteindelijk echt een mijlpaal – elk schip weer. Net zoals de eerste vaart: de eerste keer dat een schip zelfstandig gaat varen. Dan komt er echt leven in je schip. Daar wil ik bij zijn.”