- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsVan der Velden: samen werken aan innovaties

Van der Velden: samen werken aan innovaties

- Advertentie -

Delen

Van der Velden Marine Systems blijft innovaties ontwikkelen voor geavanceerde en efficiënte manoeuvreer- en voortstuwingssystemen. De dochteronderneming van de Damen Group kiest voor de R&D liefst voor samenwerking waardoor vruchtbare synergieën ontstaan en ervaringen kunnen worden uitgewisseld met andere maritieme experts.

‘Op dit moment bouwen we een 97 m2 ESPAC-systeem (Energy Saving Package) voor een drietal 18.000 TEU-schepen, die voor CMA CGM worden gebouwd op de CSSC-gelieerde Shanghai Waigaoqiao-scheepswerf in China’, aldus R&D-directeur Edwin van Buren.

 

Van der Velden bouwt momenteel ESPAC's voor drie 18.000 TEU-schepen die in China voor CMA CGM worden gebouwd.
Van der Velden bouwt momenteel ESPAC’s voor drie 18.000 TEU-schepen die in China voor CMA CGM worden gebouwd.

ESPAC

Ook voor ESPAC werkt Van der Velden samen met andere specialisten op het gebied van voortstuwingssystemen: Het bedrijf ontwikkelde het systeem samen met de Duitse schroeffabrikant Mecklenburger Metallguss (MMG). ‘Dit zijn de grootste roeren die we ooit hebben gebouwd, en door die te combineren met de MMG-schroeven met een doorsnede van 10 meter levert dit een systeem op dat wordt gekenmerkt door minder brandstofverbruik, cavitatie, trilling en onderhoud.’

Dankzij de expertise van de beide bedrijven worden bij dit voortstuwingssysteem op maat de voordelen van een geoptimaliseerde, uiterst efficiënte vaste schroef gecombineerd met een geavanceerd, asymmetrisch roer met een geïntegreerde roerbulb en schroefnaaf.

 

Terugkoppeling roer

De tweede innovatie betreft het BOSS-systeem (Barke Optimised Steering System). Dat zorgt voor directe terugkoppeling aan de roerganger van de krachten die worden uitgeoefend op het roersysteem. Dit is zeer waardevolle informatie bij het navigeren en manoeuvreren.

‘Het is belangrijk om te weten hoeveel weerstand het roer ondervindt. Hoe groter de weerstand, des te hoger het brandstofverbruik. De BOSS-sensoren meten deze krachten’, aldus Van Buren.

De waardes zijn direct zichtbaar op het LCD-display op de brug en kunnen worden verwerkt in het navigatiesysteem van het schip. ‘Als er minder bijgestuurd hoeft te worden, betekent dit minder “overshoot”, waardoor de afgelegde afstand wordt bekort. Dit levert al snel aanzienlijke brandstofbesparingen op.’

 

Het BOSS-systeem zorgt voor directe terugkoppeling aan de roerganger van de krachten die worden uitgeoefend op het roersysteem.
Het BOSS-systeem zorgt voor directe terugkoppeling aan de roerganger van de krachten die worden uitgeoefend op het roersysteem.

IMO-proeven

Van der Velden heeft de BOSS-technologie al op twee zeer grote containerschepen van CMA CGM geïnstalleerd: de Ural en de Volga. Het bedrijf heeft onlangs samen met vertegenwoordigers van Damens R&D-team ingebruiknametests en tests op zee uitgevoerd met het eerste BOSS-systeem.

Tijdens de IMO-manoeuvreer- en belastingproeven registreerde en synchroniseerde Van der Velden BOSS-data met de scheepsdynamica. Deze succesvolle dataregistratie noemt Van Buren een mijlpaal binnen de productontwikkeling van Van der Velden. Ze schept mogelijkheden voor de nieuwe generatie BOSS.

 

Ook voor superjachten en cruiseschepen

Het nieuwe systeem is echter niet alleen bedoeld voor containerschepen. ‘Deze technologie kan ook worden gebruikt voor superjachten, cruiseschepen en de baggerindustrie.’

Het bedrijf kan ook vooraf meetsensoren op de roerkoning installeren, zodat in een later stadium het integrale systeem kan worden geïnstalleerd. ‘Dit noemen we een “op BOSS-voorbereide” oplevering’, aldus Van Buren. ‘Deze installatie vooraf voorkomt dure droogdokwerkzaamheden in de toekomst.’

 

FLEX-tunnelsysteem

Een andere recente innovatie is Van der Veldens intrekbare FLEX-tunnelsysteem voor de binnen- en kustvaart. Het systeem verbetert de manoeuvreereigenschappen en de snelheid en levert een totale brandstofbesparing op van circa 10 procent.

‘We hebben een intrekbare tunnel ontworpen omdat geladen binnenvaartschepen in 85 procent van de gevallen in dieper water varen’, zegt Van Buren. ‘In dat soort situaties zijn tunnels overbodig. Ze zorgen er zelfs voor dat het voortstuwingsvermogen afneemt en het brandstofverbruik toeneemt.’

Dankzij een geoptimaliseerd rompontwerp en de intrekbare tunnel is zowel bij een geladen als een ongeladen schip en in elke rivier en elk kanaal van welke diepte ook de stroming van het water optimaal. Het ontwerp is gedaan in nauwe samenwerking met DST (Deutsches Entwicklungszentrum für Schiffstechnik und Transportsysteme e.V.).

 

Succes door samenwerking

R&D speelt een cruciale rol bij de Damen Shipyards Group. Dankzij zijn grote expertise op het gebied van scheepsontwerp was Damen in de jaren ’80 de eerste scheepsbouwer die aritmetische schema’s en computermodellen gebruikte om beter inzicht te krijgen in de krachten die een rol spelen bij de voortstuwing. Hierdoor konden betere voorspellingen worden gedaan over sterkte, trilling, geluid en stuwkracht.

Damen heeft zijn expertise verder opgebouwd door de samenwerking met gerenommeerde wetenschappelijke instellingen zoals de TU Delft en de Universiteit van Hamburg. Eveneens  belangrijk is het onderzoek waarbij schaalmodellen worden gebruikt in de proeftanks van MARIN (Maritime Research Institute Netherlands) en DST.

Door de combinatie van de ervaring van specialisten op het gebied van manoeuvreersystemen (Van der Velden Marine Systems) en straalbuisspecialisten (Damen Marine Components) creëert de Damen Shipyards Group een centre of excellence, waar nieuwe producten als straalbuizen, roeren en brandstofbesparende systemen voor de hele scheepvaartindustrie worden ontwikkeld. De producten worden vervolgens gebruikt op schepen variërend van de kleinste sleepboten tot de grootste containerschepen.

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -