Recyclingbedrijf Rubber Resources, gevestigd in de Beatrixhaven in Maastricht, heeft de keuze gemaakt voor the Blue Road voor de aanvoer van rubber. Het gaat jaarlijks om 8.000 ton, oftewel 425 containers.
Rubber Resources verwerkt aangevoerd rubberafval tot halffabricaten voor de autobandenindustrie. Het rubber wordt vanuit diverse overzeese gebieden per container geïmporteerd en via de zeehaven van Antwerpen naar Maastricht vervoerd.
Tot voor kort gebeurde het transport tussen Antwerpen en Maastricht per vrachtwagen. Met ingang van deze maand wordt de binnenvaart ingezet. Op Containerterminal Stein worden de goederen overgeslagen en vervolgens per truck naar Maastricht gebracht. Dit wordt met kiepchassis gedaan. Deze vrachtwagens kiepen de containers op het terrein van Rubber Resources leeg.
Door-to-door-concept
Uitgangspunt bij de stap naar het water was een door-to-door-concept, waarin niet alleen het vervoer per binnenschip, maar ook de overslag, het natransport en de douaneafhandeling worden verzorgd. Dit logistieke totaalconcept neemt Containerterminal Stein, een samenwerking van Wessem Port Services en Meulenberg Transport, uit handen van Rubber Resources. Het gebruik van de inland terminal heeft als bijkomend voordeel dat de aanleveringen buiten de spits gepland kunnen worden dankzij de kortere afstanden.
Maastricht Bereikbaar
De overstap naar het water is mede mogelijk gemaakt door Maastricht Bereikbaar. Maastricht Bereikbaar maakt deel uit van het programma Beter Benutten van het ministerie van Infrastructuur & Milieu. Het is een samenwerkingsverband met als doel Maastricht en de omgeving bereikbaar te houden.
Bureau Voorlichting Binnenvaart heeft voor Maastricht Bereikbaar een inventarisatie gedaan en gekeken hoe de binnenvaart kan bijdragen aan een betere bereikbaarheid van de regio. Daaruit bleek onder andere dat de importstroom van goederen van Rubber Resources geschikt was om over water te vervoeren en zodoende de wegen in de spits te ontzien.
Verduurzamen
Als productiebedrijf had Rubber Resources optimalisatie van de logistiek geen prioriteit. Mede door advies op maat door het BVB in samenwerking met de betrokken partijen, kan Rubber Resources alsnog profiteren van de voordelen die de binnenvaart biedt.
De overstap naar het water levert ook een prijsvoordeel voor het recyclingbedrijf. Verder kan Rubber Resources verder verduurzamen door een reductie van de CO2 uitstoot met de inzet van binnenvaart. Inkoopmanager Theo Knöpker: ‘Wij vinden het belangrijk de omgeving te beschermen en de natuurlijke bronnen te waarborgen voor toekomstige generaties. Door de inzet van binnenvaart kunnen we ook in onze logistiek een duurzame winst leveren voor de omgeving.’