De zwanendans in het Vuile Gat door de tweeling North Carolina en South Carolina werd vanuit de lucht gefilmd door Aero Lin Photo. Producer en afbouwfirma was Trico. De regie lag in handen van Wijgaart BV. Tijdens de matinee waren de toeschouwers ‘in de wolken’ over de subtiele schoonheid waarmee de ‘acteurs’ hun IVW verplichte rol in elkaars schaduw uitvoerden.
Naast elkaar, identiek in uitvoering en toepassing.
Naast elkaar, identiek in uitvoering en toepassing, blinkend van technische vooruitgang in combinatie met ‘Van de Wijgaart zwart-wit-blauw’, ondergaat de tweeling een laatste make’-up als we 5 augustus de poort van Trico aan de Sluisjesdijk in Rotterdam doorlopen. Bijna klaar voor hun eerste reis zien beide er gelikt uit. De belettering maakt Hans Anders overbodig. Down The River Group uit Zwijndrecht heeft de pretentieus grote, zwarte hoogglans letters geleverd die de North en South hun ‘paspoort’ geven. De casco’s zijn van de werf Longchuan te Yangdou waarvan het DNA onherkenbaar is door details en kwaliteitsuitrusting.
Vers van de tekentafel
Vernieuwing is een trend die bij Trico stevig door blijft gaan. Het recept van Trico en Van de Wijgaart heeft een duidelijke associatie met de containerschepen die zij als eigenaar/kapitein in het verleden bouwden. Standaard wordt niet ongemoeid gelaten, maar men durft bij Trico. Sommige details komen vers van de tekentafel.
Ondermeer door inrichting van het slim bekeken trunkdek met de leidingstraat van PSI. De elf tanks met een gelijk aantal Marflex-deepwellpompen worden gemanaged door een Gecma Challenger 15i geautomatiseerd los- en laadsysteem, dat door Oechies is geleverd en geplaatst. Het systeem is intelligent, heeft onbegrensde mogelijkheden, is simpel en doeltreffend bedienbaar.
Slim bekeken trunkdekken met leidingstraten van PSI. (foto’s Johan de Witte)
‘Dood schip’
In het ‘vooronder’ domineert Verhaar met een kanalenboegschroef; een C18 Caterpillar levert de energie. De Waal-roeren besturen de schepen. De door Koedood geleverde Mitsubishi’s geven de 125 x 11,45 meter grote dubbelschroevers een economische snelheid en zijn met hun uitstoot loyaal aan het milieu. Het interieur en de Kampers-stuurhut zijn door medewerkers van Hoogendoorn ruimtelijk vormgegeven en voorzien van prachtige materialen. Dik den Hollander Inrichting en Advies heeft met zijn vernieuwde collectie een moderne en warme sfeer gerealiseerd.
Technisch Installatie Bureau Oechies knoopte de touwtjes aan elkaar, waarmee de schepen functie kregen. De proefvaart bewees dat de installateurs hun huiswerk goed gedaan hadden: in één keer geslaagd! Ondanks de gelijke uitvoering van de tweeling, moesten toch beide proefvaren. De één nam de ander als ‘dood schip’ langszij, waardoor de IVW-certificaten “geschikt voor langszij slepen” vermelden. Transafe uit Zwijndrecht zorgde voor het veiligheidsmanagement en finesses op arbogebied.
Eigen draai
En toch hebben de kapiteins Robert van der Hoeven en Ronald de Haan aan een deel van uitvoering hun eigen draai gegeven. De mens blijft uniek. Beiden lopen met een grote lach over hun schip. Vrijwel vanaf het begin zijn ze bij de inbouw geweest om te helpen bijsturen, "ofschoon het bij Trico goed geregeld wordt en ook nog eens gezellig is", zeggen de heren. “We zullen de bouwvergaderingen missen."
Trico-voorman Robert Joosten: "De jongens weten waar het langs gaat. Na een paar maanden inbouw kennen ze de schepen als hun broekzak."
De oplevering van de tankschepen viel op 7 augustus, samen met die van mcs Amazone en mcs Duancis, waarvoor Shipyard Trico een smakelijke barbecue op eigen terrein organiseerde. De North Carolina gaat in de vaart voor Ruudtrans en de South Carolina versterkt de vloot van Lehnkering.
(Johan de Witte)