- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwNovitas: tot in de puntjes Novitas

Novitas: tot in de puntjes Novitas

- Advertentie -

Delen

Vooropgesteld dat je af en toe iets anders doet dan op het computerscherm kijken, dan bof je als je bureau op het kantoor van Instalho staat. Misschien hebben ze daar wel het mooiste uitzicht van heel Werkendam. Ook wij boften: tijdens ons bezoek zagen we een panorama van groengrijze golven met witte koppen die bezorgd werden door een windje 5. De achtergrond van dit mooie decor wordt gevormd door oerhollandse stapelwolken tegen een zomerse, strak blauwe hemel.


Ook langs de kade is er genoeg te zien bij Instalho; het is daar altijd één grote bedrijvigheid. Het weekeinde staat voor de deur, het loopt tegen het einde van de werkdag. Magazijnen en werkplaats zijn weer spic en span gemaakt voor de start van de volgende werkweek.

Nominatie
Wat ook glimt en blinkt, is de Novitas, een net aan de VOF Novitas van de familie C.C. Kuup uit Werkendam opgeleverde nieuwbouw. Ook dit schip mag wat ons betreft worden doorgegeven voor de nominatie van de best geschilderde nieuwe schepen. Het neemt 110 meter van de kade in beslag en heeft een breedte van 11,45 meter. Dat levert bij een diepte van 3,65 meter 3227 ton aan laadvermogen op. Het is de tweede nieuwbouw-Novitas; de eerste dateert van 2005.

De lessenaar werd vervaardigd door Hoogendoorn. (foto’s Hans Heiligers)

Op het kantoor van Instalho krijgen we de details. Het ontwerp en de bouwtekeningen van het schip komen van de tekentafels van Concordia Shipyards. Het is in China onder Veritas gebouwd en is samen met andere casco’s getransporteerd met de Sainty 8. 

Laklagen
Na aankomst is het schip droog gezet voor een grondige controle en werd zonder problemen goedgekeurd. Daarna is het casco naar Den Breejen getransporteerd, waar het werd gestraald als basis voor de mooie laklagen die het schip nu sieren. Begin april lag het casco langs de kade in Werkendam, waarna Instalho zich er over ontfermde en aan de afbouw begon.
Veel leveranciers en onderaannemers hebben de weg naar die plek gevonden en leverden hun aandeel aan het nieuwe schip, dat werkelijk tot in de puntjes is afgebouwd. Om met de machinekamer te beginnen: een stoere Caterpillar C3512 gaat daar met zijn 1600 toeren de dagelijks benodigde 1835 pk’s leveren. In de machineruimte van het voorschip, waar een Veth boegschroefinstallatie werd geplaatst, zien we een Scania DC16 die goed is voor 571pk. Brinkmann & Niemeijer leverde twee generatoren die elk goed zijn voor 65 kVA. De keus voor de schroefasinstallatie viel op De Waal met Stuwa Seals.

GVR Agritrans
Aan het eind van ons bezoek aan Instalho treffen wij gelukkig nog even de trotse eigenaar C.C.Kuup, die ons in de gelegenheid stelt wat foto’s te maken in het stuurhuis en de machinekamer. Die kans grijpen we aan, waarna we het door EBR-geleverde stuurhuis met onze digitale camera vastleggen.

In het stuurhuis zien we het vakmanschap van Hoogendoorn vooral terug in de mooie lessenaar. Dezelfde materialen zijn ook in de woning gebruikt waarbij het teak met een zelf bedachte kleur de boventoon voert. Niet op de foto’s maar wel aan boord zien we nog de door Van Wijk geleverde spudpalen en een Friesche luikenkap met bijbehorende luikenwagen van Blommaert. Via Gyron Crew verzekerde de bemanning zich van afwisselend werk en een mooi verblijf op het ruime voorschip.

De bevrachting van de Novitas ligt verankerd in een jarenlange relatie met GVR Agritrans uit Numansdorp. Arjan Visser onderhoud de contacten met Kuup en ook hij keek zijn ogen uit toen hij het nieuwe schip mocht bewonderen. Visser kon meteen vertellen dat de eerste opvaartse reis voor de Novitas kon worden aangenomen: naar Emmelsum.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -